Har hittat en bild på en fantastiskt vacker ros som heter Brennus som jag så gärna skulle vilja ha lite mera information om.
Härdighet, doft, höjd, bredd, sjukdomar, egna erfarenheter osv.
All information angående denna ros mottages tacksamt & har ni bilder så skicka gärna med dom också.
Trädgård är kärlek
noranettan
28-08-2008, 18:31
Hej på er. Jag älskar gallicor och har haft Brennus i några år nu. Jag kopierar från mitt gallicaalbum: Suzanne Verrier klassar den som gallica, men nämner också att andra lägger den bland bourbonerna eller kinarosorna (vilket Botanican gör). Jag kan inte tänka mig att det är en bourbonros eftersom de inte trivs i min magra jord. Gallicor trivs bra, även Brennus. Botanican skriver att den inte är särskilt välkänd utom i milda klimat!! (min trädgård är i z 4-5) Rosorna är stora och doftar mycket gott om än inte starkt. De har en attraktiv form med de bakåtböjda kronbladen som är lite naggade i kanten. Min kommer från Schulteiz i Tyskland.
Ezereht
28-08-2008, 22:45
oooooooooh snygg!!
Pernilla & Lars
29-08-2008, 09:42
Tack snälla för bild och information, nu är jag ännu mer övertygad om att jag måste ha en sådan. Är den svår att få tag på för jag skulle så gärna vilja ha en jag med, den är fantastisk.
Skulle dock vilja veta hur hög/bred den blir? Hur är taggarna?
// Pernilla från Uppsala
Ezereht
29-08-2008, 10:36
www.helpmefind.com säger så här:
Deep red Hybrid China. Origin:Bred in France (1830) by Jean Laffay. Class:Gallica / Provins, Hybrid China. Bloom:Dark red. Large, double (17-25 petals), cupped bloom form. Once-blooming spring or summer.
Habit:Height of 39" to 10' (100 to 305 cm).
Growing:USDA zone 7b and warmer (ungefär zon 3). Suitable for a pillar. Ploidy:Tetraploid Parentage:Unknown
Notes:Most sources agree on the breeder and date, but don't agree on the classification -- Gallica, Hybrid China, Hybrid Bourbon. Mike Lowe puts this rose with the Chinas and assigns it the date of 1836...
Pépinières Loubert's 2002 Catalogue provides an alternative name of 'Queen Victoria'. Brutus.
De man ser på bilderna ser den inte särskilt taggig ut.
Pernilla & Lars
02-09-2008, 09:29
En fråga?
På bilderna jag har sett samt läst informationen ang. Brennus så står det att den är djupt röd men din bild Ezereth samt den första bilden jag såg var mer cerise
Finns det flera sorter eller skiftar den så otroligt i färg?
TACK!
Förlåt, det ska ju vara Noranettans bild, sorry, rätt ska vara rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.