Full version: Övervintra fuchsia?
AnnikaT
Hej!
Har haft två jättefina hängfuchsior ute i ampel i sommar. Det är första gången jag har fuchsia och jag har blivit väldigt förtjust i dem. Men vad ska jag göra med dem i vinter? Kan man ha dem på fönsterbrädan? Ska de klippas ner? Nåt annat man ska göra?

/AnnikaT, zon5
tepa
Hej

Du ska nog ha dem frostfritt, några plusgrader 5-15 kanske ? Vet inte så noga. Har inte tänkt på att ha dom inomhus i rumsvärme, inte hört nån som haft. Vattna då och då så dom inte dör. Sen på våren när frosten är förbi ska man ta ut dom och klippa ner. Och plantera i ny jord. Ingen expert, du får säkert mera utförligare råd.

Hälsn Tepa
jakob

Här kommer tips ifrån en amatör som provat sig fram,,,jo fucshian ska ha som föregående skrev svalt,,,bor man i zon ett kan man tom, ha dem liggandes nergrävda i en jordbädd. Gärna i ett växthus, eller pallkrage,sedan tar man fram dem och planterar dem igen till våren. Har man inte den möjligheten kan man ha dem i garaget,,helst svalt garage,,
JAg klippte mina rena ifrån blad, och blommor så de stod pinniga i sina krukor i mörke...så var de utan vatten i från nov (då de åkte in) tills i februari då de fick ny jord,,och åkte ut i uterummet,,där var svalt men frostfritt.
Dom överlevde.. året innan hade jag fucshiorna för varmt då blev de löss på dem.
Ja det var så som jag behandlar mina,,,de flesta överlever,,inte alla..småblommiga överlever alltid storblommiga lite gnälligare.
lycka till/Jakob
Inger GMT
Hej
Det är svårt att övervintra Fuchsior i rumstemperatur, det blir för varmt och torrt.
Jag klipper rent från alla blad samt kortar in grenarna när det är dags att ta in dem fram i oktober(zon4), Enstaka frostnätter täcker jag med fiberduk.
Sedan ställer jag fuchsiorna mörkt och svalt med bara en lätt dusch en gång i månaden under vintern.
I månadsskiftet februari/mars väcker jag den sakta med försiktig vattning och växtbelysning.
Hälsningar Inger
http://hage.ingers-gmt.se
Alexander-VG-zon3
jag gör så här - har dom ute tills frosten kommer ( täcker dom ) så dom kan vara ute sålänge som möjligt sedan tas dom in i ett svalt utrymme ca +10c och mörkt . i mars-maj tar jag ut dom sedan när jag ser nya blad kommer så planteras dom om . jag klipper inte i mina alls . äldre dom är lättare är dom att övervintra plus fuchsior vill ha en fuktig vintervila både i jorden och runt grenarna . alltså inte blötjord bara fuktig nere vid rötterna . den svåraste tiden för dom är på våren när dom ska vakna då dom ofta behöver återbilda nya sugrötter och när dom gör det är det väldigt enkelt att övervattna eller torka ihjäl dom . det går även övervintras dom i kylskåpet .
AnnikaT
Tusen tack för alla tips och råd! Får se om det blir garaget eller matkällaren. Jag får prova mig fram!

/AnnikaT
aldo
Mina fuchsior får stå ute till dess att jag själv börjar frysa ;-)

Då strippar jag ner dem / bort med allt grönt och så klipper jag ner till hård bark.
Klipper in rötterna om det är en stor planta .

Sedan åker de in i förrådet där de övervintrar i + 10C med Sofiero-margueriten .

En liten sup då o då och finns det snö så lägger jag det runt i krukan .

Fram i januari tänder jag lampan över bänken ngr timmar .

De brukar överleva på detta sätt d010.gif
blomkronan
Jag är så glad att jag har hittat detta forum, jag lär mig så mycket.
Har alltid slängt mina när vintern kommit crying.gif
Nu ska dom få göra sällskap med pelagonerna yes.gif
Eivor på Väddö
Sätten är många. Så här gör jag. Magellanicorna får stå kar i jorden(väldränerat), täcks ganska tjockt med torra löv och granris. Löven och ris tas bort fram i april-maj. De övriga tar jag bort allt grönt och blom på, lägger dem på sidan i en grund grop, utan krukor, täcker med torra löv, minst 30-40 cm. Ovanpå allt förankras ett plastskynke för att hålla löven torra. så ova över vintern. Fram i mars tar jag fram dem, ger dem ny jord, vattnar igenom krukorna och ställer dem ljust ochg svalt. Inget mer vatten förrän de börjar skjuta gröna skott. Och då bara försiktig vattning, tills de kommer igång ordentligt. Det är som sagts ovan, viktigt att de hinner få de vita sugrötterna innan man börjar vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon