|
Lady Hamilton
28-08-2008, 20:14
I dag kom de  men jag väntar med planteringen ett tag
Åhhh, så du har fått dina redan!? Själv går jag ännu i väntans tider...
Ingrid Zon3
28-08-2008, 21:23
Varför vänta, Lady H? (Bläddrar igenom reklamhögen en extra gång så ingen avi gömt sig)
Lady Hamilton
29-08-2008, 08:04
CITAT (Ingrid Zon3 @ 28-08-2008, 22:23)  Varför vänta, Lady H?  Eftersom jag har fullt i rabatterna med växter som jag skall gräva upp/ta bort inför vintern Bl.a. Känguruäpplen som har rotsystem som "små träd" P.s. Mitt paket kom direkt i brevlådan...........kunde omöjligt gömma sig bland all reklam  D.s.
En dum fråga som jag passar på att flika in här. Vad är höstlökar och vad är vårlökar?
Planteringstid eller när dom blommar?
/Rihane
Vårlökar blommar på våren och planteras på hösten. Höstlökar blommar på hösten och planteras på våren.  Alltså blommningstid gäller.
Är det bara jag som inte fått lökarna än? Börjar bli orolig ju. För visst brukar de skickas åt norr först?
CITAT (Tosan @ 01-09-2008, 12:21)  Är det bara jag som inte fått lökarna än? Börjar bli orolig ju. För visst brukar de skickas åt norr först? Nejdå, du är inte ensam som väntar. Varför Lady Hamilton har fått sina lökar redan fast hon bor i lägre zon än oss har jag ingen aning om... Det står så här i det senaste nyhetsbrevet från Odla: Ps. Denna vecka börjar vi leverera inkomna lökbeställningar och som vanligt skickar vi först till norra Sverige eftersom vintern kommer tidigast där. I södra Sverige går det att plantera hela september och in i oktober.
Red Top
01-09-2008, 12:01
CITAT (mojan @ 31-08-2008, 18:18)  Vårlökar blommar på våren och planteras på hösten. Höstlökar blommar på hösten och planteras på våren.  Alltså blommningstid gäller. Jag trodde oxå att det var så, så när jag fick ett gäng VÅRlökar, som bonus från ett företag i våras, lade jag undan dem för höstplantering. Jag är inte så van vid att köpa och plantera lökar, om man bortser från narcisser och liknande. Har alltid undvikit lökar, som måste grävas upp och vinterförvaras. När jag senare googlade på de lökar jag fått insåg jag att det var just sådana som ska planteras på våren, blomma på sommaren och grävas upp på hösten. Det råder tydligen en liten begreppsförvirring
CITAT (Betty @ 01-09-2008, 12:34)  Nejdå, du är inte ensam som väntar. Varför Lady Hamilton har fått sina lökar redan fast hon bor i lägre zon än oss har jag ingen aning om... Det står så här i det senaste nyhetsbrevet från Odla: Ps. Denna vecka börjar vi leverera inkomna lökbeställningar och som vanligt skickar vi först till norra Sverige eftersom vintern kommer tidigast där. I södra Sverige går det att plantera hela september och in i oktober.Ja, jag såg att det var nån "sörlänning" på AoT som åxå fått... Är det brevbäraren som bär skulden igen?
CITAT (Tosan @ 01-09-2008, 13:46)  Ja, jag såg att det var nån "sörlänning" på AoT som åxå fått... Är det brevbäraren som bär skulden igen?  Ingen aning Antingen missade nån på Odla-butiken en del geografilektioner i skolan eller så har ladyn flirtat med bröderna Carlsson  vad vet jag...
Lady Hamilton
01-09-2008, 14:58
CITAT (Betty @ 01-09-2008, 15:52)  Ingen aning .........eller så har ladyn flirtat med bröderna Carlsson  vad vet jag...  Vem? jag?  ............hur kan du tro något sådant?  ..........
CITAT (Lady Hamilton @ 01-09-2008, 15:58)  Vem? jag?  ............hur kan du tro något sådant?  ..........  bara en vild gissning...
CITAT (mojan @ 31-08-2008, 18:18)  Vårlökar blommar på våren och planteras på hösten. Höstlökar blommar på hösten och planteras på våren.  Alltså blommningstid gäller. Nej, nej. Vårlökar är lökar och knölar som planteras på våren och blommar under sommaren, sensommaren, hösten. Höstlökar är ju Tulpaner, Narcisser, osv.. som planteras nu under hösten och blommar på våren.
Det här är Vårlök: Gagea lutea Vårblommande lökar typ tulpaner ovh krokus kallas oftast för höstlök. Sommar-, och höstblommande lökar som t.ex. asiatiska liljor, Agapanthus och Fresia säljs på våren och kallas vanligen bara för blomsterlök.
Aqvakul
01-09-2008, 16:24
Googlade lite: Det verkar vara total anarki: De lökar som sätts på hösten och blommar på våren kallas ömsom "vårlök", ömsom "höstlök". Vi kanske ska bilda två olika "partier"?  Själv ingår jag i så fall i "Vårlökspartiet".
Red Top
01-09-2008, 16:42
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2008, 17:24)  Googlade lite: Det verkar vara total anarki: De lökar som sätts på hösten och blommar på våren kallas ömsom "vårlök", ömsom "höstlök". Vi kanske ska bilda två olika "partier"?  Själv ingår jag i så fall i "Vårlökspartiet". Jaha!  Är det det partiet som tror att vårlök blommar på våren och sätts på hösten, eller tvärtom, att de sätts på våren och blommar på hösten?
Och som med en dåres envishet fortsätter jag att hävda att det är DETTAsom är Vårlök...
Red Top
01-09-2008, 18:43
CITAT (Betty @ 01-09-2008, 19:34)  Och som med en dåres envishet fortsätter jag att hävda att det är DETTAsom är Vårlök... 
CITAT (Red Top @ 01-09-2008, 19:43)  Inget att skratta åt, det är ju sant.
Alkemisten
02-09-2008, 09:25
Jag fick mina lökar igår!!!
Inga lökar idag heller Börjar tro att det blivit nåt galet med beställningen...Jag fick ingen orderbekräftelse på mejl som jag brukar, fick ni andra det?
Irene_L
02-09-2008, 12:48
Japp..den kom direkt efter att jag beställt.
CITAT (Tosan @ 02-09-2008, 13:14)  Inga lökar idag heller Börjar tro att det blivit nåt galet med beställningen...Jag fick ingen orderbekräftelse på mejl som jag brukar, fick ni andra det? Inga lökar här heller ännu. Ja jag fick en orderbekräftelse direkt efter beställningen precis som vanligt. Jag tycker att du ska höra av dig till Odla-butiken och kolla att din beställning verkligen blivit registrerad som den ska.
Ja, jag får nog göra det...Hoppas allt finns kvar bara.
Nehe...! Inga lökar i brevlådan idag heller...  Och jag som har handlat benmjöl och ställt in mig på lökplantering i helgen. Det står så här i det senaste nyhetsbrevet från Odla: Ps. Denna vecka börjar vi leverera inkomna lökbeställningar och som vanligt skickar vi först till norra Sverige eftersom vintern kommer tidigast där. I södra Sverige går det att plantera hela september och in i oktober.
Nog trodde då jag att jag bodde tillräckligt långt norrut för att få beställningen den här veckan... (Inser just att jag borde ha letat fram "gnälltråden" för det här inlägget... f'låt...) Förresten Tosan - hur gick det med din beställning, hade den registrerats?
Lady Hamilton
05-09-2008, 16:40
mimmi 1
05-09-2008, 19:20
Men.. höstlökar sätter man på hösten.. tulpaner, mm..och dom kommer ju upp på våren, sommaren...och får vara kvar i jorden ...
vårlökar har jag då aldrig hört talas om, man säger väl blomsterlökar?? driver upp i kruka eller direkt i rabatten.. och vissa får vara kvar där år efter år, och vissa måste man ta upp på hösten för att de inte ska frysa bort.. (som tex crinium)
det annonseras ju för fullt nu om höstökarna, och det är ju tulpaner, påskliljor, narcisser, snödroppar etc...
CITAT (Betty @ 05-09-2008, 17:25)  Nehe...! Inga lökar i brevlådan idag heller...  Och jag som har handlat benmjöl och ställt in mig på lökplantering i helgen. Det står så här i det senaste nyhetsbrevet från Odla: Ps. Denna vecka börjar vi leverera inkomna lökbeställningar och som vanligt skickar vi först till norra Sverige eftersom vintern kommer tidigast där. I södra Sverige går det att plantera hela september och in i oktober.
Nog trodde då jag att jag bodde tillräckligt långt norrut för att få beställningen den här veckan... (Inser just att jag borde ha letat fram "gnälltråden" för det här inlägget... f'låt...) Förresten Tosan - hur gick det med din beställning, hade den registrerats? Jo, jag fick svar att de hade skickats igår, och borde va här idag. Men de kom inte idag. Fast å andra sidan så tar det ju inte sällan en extra dag när man har postnummer som börjar på 9
CITAT (mimmi 1 @ 05-09-2008, 20:20)  Men.. höstlökar sätter man på hösten.. tulpaner, mm..och dom kommer ju upp på våren, sommaren...och får vara kvar i jorden ...
vårlökar har jag då aldrig hört talas om, man säger väl blomsterlökar?? driver upp i kruka eller direkt i rabatten.. och vissa får vara kvar där år efter år, och vissa måste man ta upp på hösten för att de inte ska frysa bort.. (som tex crinium)
det annonseras ju för fullt nu om höstökarna, och det är ju tulpaner, påskliljor, narcisser, snödroppar etc... Japp, precis!  Citerar mig själv: CITAT (Betty @ 01-09-2008, 17:19)  Det här är Vårlök: Gagea lutea Vårblommande lökar typ tulpaner ovh krokus kallas oftast för höstlök. Sommar-, och höstblommande lökar som t.ex. asiatiska liljor, Agapanthus och Fresia säljs på våren och kallas vanligen bara för blomsterlök.
Ingrid Zon3
06-09-2008, 08:09
Rätt, Betty! Stor förvirring på lökfronten.
Vårlök är de små gula. (Avvikelse från ämnet: "spring onion" (engelska) är salladslök på svenska. Ät inte vårlök den mår man inte bra av, oavsett vad som står i dåligt översatta recept. )
Om vi pratar lökar som planteras på hösten så blommar vissa på försommaren, inte på våren: allium, sena tulpaner mm. Så jag tycker inte vårblommande lökar funkar heller som samlingsbeskrivning. Vete tusan vad jag sak ansluta mig till för parti, men det brukar ju inte gå att köpa tulpanlökar på våren eller dahliaknölar på hösten så det löser sig själv oftast.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 06-09-2008, 09:09)  ..../
Om vi pratar lökar som planteras på hösten så blommar vissa på försommaren, inte på våren: allium, sena tulpaner mm. Så jag tycker inte vårblommande lökar funkar heller som samlingsbeskrivning. /.... Håller med om det. Här uppe i norra Sverige är växtsäsongen dessutom väldigt kort, våren rör sig egentligen bara om ett par tre veckor i maj... Här är det nästan bara krokusar som hinner blomma på våren, försommaren kliver på nästan direkt - och då blommar i princip "allt" samtidigt...
 Idag har brevbäraren stoppat ner ett stort vitt paket i min brevlåda! Äntligen har lökarna kommit!  så idag har jag en del att göra... för som vanligt hade jag lite svårt att hejda mig när jag beställde - det finns ju så himla mycket fint som jag bara måste ha! ...undras nu bara var jag ska få plats med dom allihop...
CITAT (Betty @ 06-09-2008, 14:08)  Håller med om det. Här uppe i norra Sverige är växtsäsongen dessutom väldigt kort.... Jag har hört att det vi kallar för sommar, det kallar de mest pessimistiska vemodiga norrlänningarna för vinteruppehåll.
stennie
08-09-2008, 15:11
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 15:48)  Jag har hört att det vi kallar för sommar, det kallar de mest pessimistiska vemodiga norrlänningarna för vinteruppehåll. Vinteruppehåll !!!! stackare!
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 15:48)  Jag har hört att det vi kallar för sommar, det kallar de mest pessimistiska vemodiga norrlänningarna för vinteruppehåll.  ja jag har hört det jag med! Tror det var pessimistkonsulten Ronny Eriksson som sa det.
Lady Hamilton
08-09-2008, 16:45
CITAT (Ralf @ 08-09-2008, 15:48)  Jag har hört att det vi kallar för sommar, det kallar de mest pessimistiska vemodiga norrlänningarna för vinteruppehåll.  ja det är därför vi aldrig behöver köpa speciella trädgårdsmöbler.........vi sitter på sparken och solar. Vi hinner ju inte bära in den i förrådet innan det är snötäckt mark igen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|