Paeonia Lactiflora
28-08-2008, 21:48
Jag har just fått min rosenbåge som jag beställt av den lokale smeden på landet, så nu återstår bara att hitta en lämplig ros. Jag är ingen expert och tänkte från början välja "New Dawn", eftersom den alltid nämns när man listar friska och bra klätterrosor. Jag tycker att den är fin, men skulle egentligen vilja ha någon som inte är fullt så "blek".
Besökte Wijs Trädgårdar i helgen och blev då väldigt förtjust i "John Davies". Nu har jag läst lite om den på nätet och också förstått att den är mer härdig än t.ex. "New Dawn" vilket passar bra eftersom jag odlar i zon 4. Hittade t.o.m. en tråd här på forumet om någon som sökte lämplig ros till en tripod och blev tipsad om "John Davies". Tyvärr vet jag inte vad en tripod är

så det hjälper inte mycket.
Nu undrar jag om ni tror att "John Davis" blir tillräckligt hög för att passa i rosenbåge? Tack på förhand!
/Helen
Ezereht
28-08-2008, 22:33
Vet ej men tripod är som en triangel, dvs tre ben som är ställda mot varandra, ibland med som ett litet paraplyskeletttak också. Ganska höga.
Enligt Rosenposten blir den 150 cm hög, om det stämmer får den svårt att täcka en rosenbåge, till och med om du sätter en på varje sida. Men du skulle ju kunna sätta John Davis på ena sidan och en mer högväxt ros på andra sidan, så kan den högre rosen täcka in rosenbågens övre del. Enligt help me find blir den 215 cm, men deras angivelser brukar vara tilltagna jämfört med andras (beror ju lite på klimatet också), och jag undrar om den skulle räcka för att täcka in en rosenbåge ens med den höjden, med ett exemplar på varje sida. Tveksamt.
Så här skriver blomqvists plantskola:
John Davis En vinterhärdig klängros med gammaldags rosa blom. Blir 2-2,5 meter hög och blommar mest hela sommaren. Blommen är parfymdoftande och blir 8-9 cm i diameter som sitter i klasar om ca 17 st. Bra resistens mot gråmögel och svartfläcksjuka. Härdig till zon IV-V.
Blomqvists finns ca 10 mil norr om Vasa, zonangivelserna är finska, vilket innebär att vi får lägga på 1-2 zoner för att få de svenska, så nånstans V-VII
Paeonia Lactiflora
30-08-2008, 20:34
Tack för svar! Det är nog som jag misstänkte - att den inte blir tillräckligt hög för en rosenbåge. Jag tror att jag hoppades på något slags mirakel, t.ex. att någon skulle säga att man ska lägga till en meter till höjdangivelserna man hittar i böcker

. Men så var det ju inte.
Tillbaka på ruta ett alltså. Är det någon som har förslag på en "bra" rosa klätterros för båge? Har just snappat att Bonica finns som klättervariant, tror ni det kunde vara något? Jag är tillsagd att köpa en sort som blommar länge/remonterar

.
Ezereht
31-08-2008, 01:14
du kan ju alltid blanda med en klematis för längre blomning.
Jag har två klätterrosor, jhon cabot och Awakening. Sen har jag tänkt skaffa venusta pendula och helenae hybrida så småningom. Vet inte om dom är lämpliga för ditt projekt eller ej. Men dom klarar alla zon 5.

Bonica Cl. har vuxit fort här och blev ca 3 m i sommar, troligen zon 5 som rabattrosen.
Fick lite mjöldagg i sommar annars härlig.
Paeonia Lactiflora
31-08-2008, 21:57
Tack för tips! Och fin bild! Om Bonica Cl. blir 3 meter i zon 3-4, så är det gott hopp att en på varje sida om rosenbågen skulle vara tillräckligt hos mig.
Hybrida har jag, den är helt underbar men jag känner för något nytt nu. Jag kollade upp John Cabot och Awakening. John Cabot var verkligen vacker, det är svårt att säga från en bild men är den inte snarare röd än rosa? Och om jag förstått rätt är Awakening nära släkt med New Dawn, som jag ursprungligen hade tänkt.
Jag får fundera vidare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.