Jag har ett litet skott av äkta valnöt (Juglans regia) som min man körde över med gräsklipparen tidigt i våras. (Han fick inte medalj för det...) Till min stora glädje har det dock överlevt och har skjutit tre kraftiga skott från stamstumpen under avklippningsstället. Min fråga nu är om jag skall välja ut ett till att bli toppskott och klippa av de andra två? Eller låta den vara som den är? (Hur kommer den se ut då när den blir stor?)
Huggorm
29-08-2008, 07:32
Det behöver inte vara fel med ett tvåstammigt träd. Ofta ger det ett mera spännande utseende anser jag, träd med perfekt form är ofta lite tråkiga och intetsägande
Det handlar väl också om hur t ex grenvinkarna ser ut. Är de mycket breda så kan det ju bli problem.
Aqvakul
29-08-2008, 09:36
Jag hade nöjt mig med ett toppskott.
Jaha, det var ju lite blandade åsikter... De tre skotten som skjutit ut från stammen sitter på lite olika höjd och har rätt breda vinklar. Blir det verkligen ett flerstammigt träd om jag låter den vara? Blir det inte bara en spretig och konstig buske? Om jag tar av två och låter en vara, kommer den troligen "räta ut sig" och bli en rak stam?
Ta ett foto (eller gör en enkel teckning), annars är det nog svårt att föreställa sig hur det ser ut.
jag tycker att du kan lämmna två för att det är bra om man har reserv .
H:Bassam
Du har helt rätt KURT, lättare med bild. Här kommer den:
[attachment=23501:valnöt.jpg]
Det är alltså två skott mitt emot varandra en bit upp och ett nästan under marknivå. Jag är lite inne på att bara låta det nedersta skottet vara kvar, dvs klippa av huvudstammen nästan i marknivå? Känns lite grymt mot de två fina övre skotten, men försöker tänka att de har varit till nytta under sommaren för det lilla trädet som säkert behövde all bladmassa den kunde få för att överleva...
Christer i Falköping
31-08-2008, 17:51
Vet inte hur valnöt reagerar på beskärning, men om du gör det tycker jag du skall spara det vänstra. Det står rakt upp och blir ett bra toppskott.
Christer.
Aqvakul
31-08-2008, 18:33
CITAT (Christer i Falköping @ 31-08-2008, 18:51)

Vet inte hur valnöt reagerar på beskärning, men om du gör det tycker jag du skall spara det vänstra. Det står rakt upp och blir ett bra toppskott.
Christer.
Alexander-VG-zon3
31-08-2008, 19:01
det går ju även att ta veck det skadade och låta den växa som den själv vill . eller spara ett skott .
valnötsträd fryser ju ibland i topparna så konstig tillväxt kan man nog inte undvika . så risken finns ju att det händer samma sak till våren med det ev toppskottet du sparar fast nu var det istället chockande frost som skadat det . men det beror också på läget,zonen .
Aqvakul
31-08-2008, 19:04
Varför inte vänta med beslutet till våren?
En orsak att ta tag i det nu är att valnöt väl skall beskäras under JAS? Men det är ju en bra poäng med frysskador...
Christer: menar du att jag skall knipsa av de två på högersidan längs stammen då?
Om trädet står i zon 1 eller 2 skulle jag kunna tänka mig att välja ett som toppskott. All beskärning för valnöt i JAS, dvs nu. Det gör inget om man väntar ett år till så att trädet får behålla den blad- och grenmassa som den orkat utveckla efter nedklippningen.
Om det står i zon 3 skulle jag låta det växa fritt. Det är mycket lättare att få en äkta valnöt (Juglans regia) att tåla kyla om det har flera skott. Och slår det till och blir en smällkall vinter eller varm vårvinter med tjäle eller en höst eller vår med mängder av regn och därmed kall mark så är min erfarenhet att flerstammiga valnötter tål det mycket bättre om de är flerstammiga. Iallafall medan de är unga.
Christer i Falköping
04-09-2008, 17:10
CITAT (josohl @ 01-09-2008, 07:25)

En orsak att ta tag i det nu är att valnöt väl skall beskäras under JAS? Men det är ju en bra poäng med frysskador...
Christer: menar du att jag skall knipsa av de två på högersidan längs stammen då?
Ja precis. Om du skall ta bort två av dem så är det de högra.
Christer.
Tack för kloka synpunkter!
Det är zon 1-2. Skall klura lite till, jag gör antingen så att jag tar av de två på högersidan nu, eller så tar jag bara av det som är högst upp på höger sida och sparar två st för säkerhets skull, dvs det på vänster sida och det som nästan börjar under mark på höger sida. Om jag sparar två och trädet klarar sig tills nästa år åker skottet i marknivå av nästa JAS för jag vill helst ha ett "riktigt" enstammigt träd.
Behöver råd inför beskärning del två!
Jag gjorde så att jag skar av skotter högst upp till höger och en bit av den trasiga stammen, dvs sparade två. Det lilla trädet har tagit sig fint och nu har jag liknande problem igen...
Jag vill ju helst att det skall bli ett "riktigt" träd med en stam och inte en konstig buske.
Skottet till höger, som startar nästan under marknivå, har växt till ett rakt och kraftigt skott:
[attachment=40982:DSCN0355.jpg]
Skottet till vänster har också växt, men har redan flera smågrenar en bit upp och ett litet grenskott vid basen också:
[attachment=40981:DSCN0356.jpg]
Vilket skall jag klippa bort?!?
Det till höger ser ju kanske bättre ut för att kunna bli ett enstammigt träd, men det andra skottet ser väl nästan mer livskraftigt ut?
Andra valnötsträd som jag sett i denna storlek liknar mest skottet till höger, dvs bara en pinne rakt upp och inga grenar förrän det är lite större.
Tacksam för råd!
Lyfter min fråga lite. Cilla??
Lyfter tråden ett sista försök. Börjar väl bli sista sekunde i JAS för att beskära. Nån som har nån synpunkt på vilket skott som skall bort?
Alexander-VG-zon3
26-09-2009, 15:36
spara det skottet som är rakast.
det borde bli en bra stam av det. lite svårt att se på bilden vilket som är rakast men det ser du ju själv.
tycker skottet på bild 1 ser bäst ut, men jag vet inte om det är det rakaste.
Tack Linus, gjorde just så, behöll det högra skottet (bild 1). Det var rakast och såg bra ut. Jag kände också att det var det bästa, men det är alltid skönt att få lite stöd och synpunkter! Kändes grymt att ta bort det andra, men vill man ha ett enstammigt träd så finns det väl inte mycket att välja på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.