Hej,
Jag ska inhandla lökväxter, var inne o kollade på eurobulb.ni - finns ju massor!!! Skulle vara kul att höra vilka era favoriter är. Ja, vilka ingår i din "måste ha"-lista, dina tio i topp?
Hej
Tulpaner, Påskliljor o Pingstliljor. Krokus och Pärlhyacint. Dessa har jag, men vill ha ännu fler sorter. Fresior, Liljor och Snödroppar måste införskaffas nu i höst. Vet inte när man ska plantera Fresior, får väl göra det i vår om det ska göras på våren. Vet i princip ingenting om Fresior, annat än att dom är vackra. Dom kanske inte ens är härdiga i zon 3-4 ?
Hälsn Tepa
Eva i Höga
29-08-2008, 10:46
Snöklockan är min favorit eftersom den kommer så tidigt. Även kungsängsliljan (Frittilaria) är en favorit.
ingrids
29-08-2008, 10:58
Gammeldags pingstliljor, som narcissus poeticus "Recurvus" (med reservation för min latinska stavning). Petiga att odla smånarcisser, som kan komma att få en egen lökbädd hos mig. Vildtulpaner och "vanitastulpaner" - strimmiga, papegoj, dubbla och alla de där som jag bara vill fylla en kruka med i frossande överdåd och sedan komposter i sorgen över att de aldrig kommer tillbaka i samma prakt - en hyllning till förgängligheten

.
snödroppe, vårstjärna, vintergäck
Scillla
Blå vårstjärna
Båda två gör mig glad när dom sticker upp i gräsmattorna på våren.
Där jag bodde förut, som var ett uppvuxet funkisområde täckte dom in gräsmattorna på våren.
/Rihane
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2008, 19:38
Tulipa turkestanica
Tulipa tarda
kungsängslilja
chinodoxa
pärlhyacint
scilla
snödroppe
honungslök
Jag har redan en massa lökväxter men en eller annan lök plantera jag nog.Mina favoriter är schnödroppar,vintergäck,narcissor av olika slag gammeldags pingstliljor poetnarcissor.Krokus så klart har olika sorter.Tulpaner har jag några men de äter rådjuren upp så de köper jag inte längre.
Schnödroppar ska man helst köper in the green på våren när de har blommat över.
Tack för att ni delar med er! Ja, för nu är min önskelista ännu längre.... Nu gäller det för mig att begränsa mig. En del av vad ni nämnt har jag inte tänkt på tidigare.... ex vis Vårstjärna. Oj, så fin. Kungsängslilja - misslyckades förra året, men försöker nog igen. Har en gammal trädgård, så en hel del finns redan: Påsk- o pingstliljor, snödroppar, vintergäck, krokus o scilla. Men... fler tuplaner, narcisser o liljor vore kul. Ja, o även andra sorter ex vis krokus osv osv osv osv. Honungslöken är ju också väldigt fin... Vad var det jag sa? Begränsa mig? Hm... blir svårt. Tack igen!
Begränsa? Okänt ord
Du verkar ju redan ha basutbudet. Jag vill gärna ha vanliga hyacinter i min trädgård, de doftar så ljuvligt på våren när jag krälar runt och rensar rent i rabatterna efter vintern. Plus alla andra då, men jag kan inte namnen på dem, så jag lobbar för hyacinten.
Maria_z5
31-08-2008, 10:34
Hej!!
Mina absoluta måsten är narcissen "Yellow cherfulness", Triumftulpan "Carola", Darwinhybriden "Ollioules", Tulpanen "Rip van Winkle", massor av Scilla och allium "Schubertii!
Det finns ju så mycket fint och du kommer säkert att hitta egna favoriter.
/Maria
hyacint blå.jpg Slänger in ett par bilder också, Engelsk klockhyacint överst, tulpaner jag rekommenderar nederts..
tulpanbukett.jpg
Sussgirl
31-08-2008, 11:53
Det är som julafton när alla vårlökar kommer ut i butikerna.
Älskar tulpaner men det gör rådjuren också.. Men min favorit där är den dubbla röd med vit kant fyllda sorten "Wirosa" Ska köpa mer av den i år och hoppas att rådjuren inte tar dom.
Dubbla narsisser är fins som Tahiti den var väldigt snygg!
Även vårstjärnor, vintergärck,snödroppar och testade förra året med snöklocka men den kom inte upp men den är söt så det ska jag testa igen.
Kejsarkrona är häftiga och rådjursssäkra.
Våriris (iris reticulata) är söta när de blommar fast det är lite snö.
Liljor.. ett måste och bra att plantera på hösten har jag märkt då hinner de rota sig och blommar nästa vår.
Har haft liljor blommande hela sommaren och nu blommar tiger liljor och stargazer.
/Susanne
annkie1
31-08-2008, 18:28
Blanda allium giganteum (jättelök) +Tulipa Viridiflora (grönbandad tulpan) +White triumphator (vit liljeblommande ) +En ursnygg Mörkt svartlila dubbel tulpan som jag glömmt namnet på) Gör en stor grupp av en sån här blandning det blir enormt snyggt,
Jag är jätteförtjust i alla sorters allium. De höga sticker upp så fint Blanda gärna in bland perrenner så att bladen döljs. blomman är fin jättelänge t.o m som torr.
Plantera snödroppar i alla former Nu var snabb med det så de har chans att klara sig de torkar lätt.
Tidlösa "Nakna jungfrun " Blommar på hösten Fin färgklick under min Blodlönn
Testat små violtulpaner Hjälp va dyra de är och oj så små men fina
Olika sortes krokus är alltid så fint ett riktigt vårtecken
Aqvakul
31-08-2008, 18:30
vintergäck, snödroppar, snöklockor, scilla sibirica, pärlhyacint, botaniska tulpaner, mininarcisser......
Min önskelista blir allt längre.... Inser ju att jag måste ha hyacinter. Wilmer - den blå du visar är ju jättefin! Tulpaner helt klart. Kul att se vad ni gillar för några. Ja, och att det finns så många sorter. Allt från de höga ståtliga till de mindre. Violtulpaner är verkligen vackra! Ja, och "Nakna jungfrun" - Tidlösa, var ju en helt bedårande uppenbarelse den också... Som sagt, listan blir allt längre.... men det känns onekligen kul att tänka vår och blommor redan nu. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.