johanna_zon3
Hej! Jag behöver hjälp att sortbestämma två äpplen från två äppelträd som står på vår blivande tomt (jag är så lycklig för jag älskar äppelträd :-) ) Sambon pallade ;-) ett exemplar av vardera träd men dom är inte ätmogna och har förmodligen inte anatagit sin slutliga färg och form men jag hoppas och tror att ni här på forumet kan hjälpa mig!

Äpple nr: 1

äpple 1_a.JPG

ytterligare 2 bilder

http://www.odla.nu/forums/uploads/12199093...9_2801_5779.jpg

och

http://www.odla.nu/forums/uploads/12199093..._2801_20476.jpg

Äpple nr: 2

äpple 2_a.JPG

ytterligare 2 bilder

http://www.odla.nu/forums/uploads/12199093..._2801_28833.jpg

och

http://www.odla.nu/forums/uploads/12199093..._2801_16057.jpg

Mvh Johanna

*Stintan*
Den översta vet jag inte men det undre äpplet gör jag en vild gissning på att det är Signe Tillish.
johanna_zon3
Det skulle vara helt underbart om det är Signe Tillish, dom är så goda :-) och då blir det bra med frukt på hösten framöver.
Aqvakul
Det översta påminner om Cox Orange, Men är de så stora redan?
johanna_zon3
Cox orange vet jag inte så mycket om men formen ser mer rund ut på de bilder jag sett på Cox orange, det här äpplet är mer ovalt och jag kollade inte om alla äpplen på träd nr.1 var ovala till formen eller om detta var avvikande i form.
Jan af Lisö
Visst påminner det undre äpple om Signe Tillish, men Signe blir mycket lätt skorvangrippen (i privata trädgårdar där skorvmedel inte används) medan detta äpple ser hur fint ut som helst. Efter augustis regnande och värme så borde det finnas gott om skorvfläckar på ST i år.

Tycker också att äpplet är litet för att vara ST (men de blir kanske mindre i privata trädgårdar än i affärer ?).

Äpple 1 har "fel" form för att vara Cox Orange, men "knölen" vid stjälken borde vara till hjälp.

Skall titta i mina äppelböcker (fast det blir nog först måndag kväll) och se om jag hittar något som liknar dessa äpplen - skulle dock vara bra om du kunde ta bilder på dessa även vid genomskäring (både vågrätt och lodrätt) samt berätta när de mognar, samt gärna i vilket landskap trädgården ligger (Anton Nilssons bok om svenska äpplen är upplagd landskapsvis, så mera udda äppelsorter finns med stor sannolikhet bara i "sitt" landskap).
johanna_zon3
Äppelkarten åt vi upp så fler bilder kan jag tyvärr inte uppbringa men dom står i zon 3-4 och jag tror att det är sena höstäpplen för bilderna är tagna förra helgen 24/8 och dom var redigt kärva i smaken. Mvh Johanna
johanna_zon3
Jag puffar upp min tråd ivrigt förväntansfull :-) .
Britt zon 3 fi
Jag tycker nr 1 påminner om Åkerö
johanna_zon3
Tack *Britt zon 3 fi* ! Jag har precis hittat bilder på liknande äpplen på nätet efter att ha sett ditt svar. Tackar, tackar :-) ! /Johanna
Jan af Lisö
När pomologer skall sortbestämma äppelsorter så brukar de vilja se minst 5 mogna äpplen för att se den naturliga variation inom sorten. Sen vill de också kunna skära genom äpplen på bägge leden samt smaka dessa.

Att utifrån bilder på två omogna äpple bestämma sorten blir ju bara en gissningslek.

Nummer 1 liknar alldeles för många sorter för att jag skulle ge mig i denna lek (även om förslag på Åkerö känns inte helt galet), men vad gäller nr 2s intensivgröna färg och form så törs jag komma med 2 förslag:
- Silva
- Rossvik (som är mitt huvudförslag, dock ett ovanligt vinter äpple främst i Sörmland. Det feta gröna skalet tyder på ett vinteräpple)

Nåja, lyckas du bestämma sorten i framtiden så berätta gärna för oss.
johanna_zon3
Hej och tack så mycket för alla svar! *Jan af Lisö* Det låter spännande om det är är ett Rossvikträd. Jag är väl medveten om att att det bara blir en gissningslek med de bilder jag har på mina blivande äppelträd men jag är så förväntansfull så jag kunde inte låta bli att lägga in bilderna i hopp om att någon skulle kunna se vilka sorter det är. Jag är väl lite oroad över att det är sorter vars träd kommer bli 5-6 meter höga så som Åkerö (även om det är ett mycket gott äpple) iom att tomten är liten och avståndet mellan träden är 3-4 meter. Är det så får vi ta ställning hur vi gör med träden som uppskattningsvis är 15 år. Jag vill inte stympa träden och min tanke är att plantera äppelträd som är av mindre storlek och se om det är möjligt att flytta träden. Jag återkommer kanske med bättre bilder efter den 15/9 då vi flyttat in i det nya huset eller om jag fått veta vilka sorter det är. /Johanna
Jan af Lisö
Du får gärna titta på flera äpplen på träd nr 1 - om det är så att en stor del av dessa har den lilla knölen vid stjälken samt om äpplen börjar färgas i terracota, så är det Åkerö. Det är nämligen bara Åkerö som är terrakotafärgad och knölen är också karaktäristisk för få äppelsorter däribland Åkerö. Knölen kommer pga att frukten bildes av mittblomman i en blomrosett, träden kartgallrar sig själva och de flesta sorter kastar bort mittfrukten, men just hos Åkerö (och någon sort till som jag inte kommer ihåg) bildas frukten av mittblomman.

Tycker det är spännade att sortbestämma frukter, fick själv hjälp med mina plommon förra hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon