Lady Hamilton
Jag hittade denna på en av mina "bergspromenader" Nu är det visserligen så att just vid detta berg växer det många växter som överhuvudtaget inte skall kunna växa så här långt norrut, men p g a klimatet vid berget är det extra jynnsamt. I allafall jag smakade på bären eftersom jag trodde det var Rödvinbär men de smakade ingenting!? blink.gif så nu funderar jag på vad det kan vara för bärväxt

[attachment=23417:DSCN1140.JPG][attachment=23418:DSCN1142.JPG]

[attachment=23419:DSCN1143.JPG][attachment=23420:DSCN1144.JPG]

ingrids
Det kan inte bara vara en väldigt trist och tråkig sorts röda vinbär som inte smakar nåt? Det ÄR väldans likt.
Christer i Falköping
Tycker nog det ser ut som vinbär, för inte är det väl Måbär?
Christer.
Aqvakul
Måbär brukar inte ha så stora hängande klasar.....
Lady Hamilton
Ja kanske är det Måbär
denna bild hittade jag på den virtuella floran

Hoppas i vilket fall att bären inte är giftiga help.gif .........jag åt ju flera stycken
ingrids
Måbär räknas som ogiftigt om man ska tro på denna lista.
Lady Hamilton
thanks.gif ingrids
Christer i Falköping
Det var just det att det fanns så många bär samtidigt som jag var tveksam. Satte själv i mig en massa måbär en gång i tiden och tyckte också det var de sämsta rödavinbär jag ätit laugh.gif
Christer.
Lady Hamilton
CITAT (Christer i Falköping @ 29-08-2008, 19:41) *
.......Satte själv i mig en massa måbär en gång i tiden och tyckte också det var de sämsta rödavinbär jag ätit laugh.gif
Christer.

000.gif rotfl.gif a0a.gif
yla
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/ribespi.html

finns nåt som heter skogsvinbär också
renate
[attachment=23440:2008_07_...__Large_.JPG] Så här såg mina röda vinbär ut i juli när jag plockde de,de var jättegoda. Jag tror också de är måbär du har.
Aqvakul
Bladen liknar måbärets på pricken - fortfarande lite brydd över att det är så många bär i klasarna...Men jag lutar också definitivt mot måbär.
Lady Hamilton
CITAT (renate @ 29-08-2008, 21:28) *
... Jag tror också de är måbär du har...

Jag 'hittade' dem när jag var ute och gick efter en bergsstig Det är alltså inget som jag odlar hemma på gården
Christer i Falköping
CITAT (yla @ 29-08-2008, 20:31) *
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/grossulari...es/ribespi.html

finns nåt som heter skogsvinbär också

Fast där står ju att skogsvinbäret skall ha syrlig smak och dessa smakade inget. Så jag tror mer på måbär.
Christer.
blomkronan
Jag var tvungen att springa ut och kolla i min måbärs buske men jag har inte en tillstymele till bär än. Jag bor i Zon 2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon