Full version: Känguruäpplen
Östh
Min frösådd av känguruäpplen var svårgrodd och kom igång väldigt sent. Har nu plantor som är ca 30 cm höga.Befarar att de inte hinner blomma(i zon 3). Får därför inte några nya frö till nästa år. Kan jag övervintra mina plantor? confused.gif HUR? TEMP?
Vet ju att det finns många här på forumet som är experter på Känguruäpplen. Hoppas att ni kan ge mig råd. rolleyes.gif
Lady Hamilton
Visst kan du testa att övervintra, men jag själv föredrar att dra upp nya varje år Mina är nu ca 160 höga (sådde i Mars) och jag kommer troligtvis hinna få mogna äpplen även denna säsong (har ett 20-tal gröna äpplen just nu) Men i annat fall har jag massor med frön från i fjol som du kan få av kompiskram.gif
(Redigerar in en bild)

[attachment=23421:DSCN1064_kopiera.jpg]
maddeluskan
Hur vet man när äpplena är mogna? Om man försöker övervintra hur ska den då stå? Varmt eller kallt? och fortsätter den då att växa på höjd o bredd nästa år?
Lady Hamilton
Övervintring har jag inget tips på men däremot kan jag visa en bild på ett moget äpple

Är någon intresserad av att läsa finns det en hel del trådar om Känguruäpple (länk till 3 sidor om någon är intresserad)
Christer i Falköping
Om ni övervintrar dem, så ha det lite svalare än rumstemperatur. Funkar bra om det är runt 10-15 grader och ganska så ljust. Extraljus är att rekommendera.
Christer.
Östh
Tack Lady Hamilton, jag återkommer om jag inte lyckas få egna frö: thanks.gif
Christer, jag kommer att testa enl dina anvisningar. Hoppas dock på att sensommaren/hösten skall bli lång så att jag kanske kan få egna frö. slap.gif Mina plantor är fina och kraftiga nu men tyvärr tror jag att det är för sent för frö. slap.gif
sqrulan
Jag övervintrade min förra vintern i källaren bland pelargonerna och den fick samma skötsel som dom,svalt och mörkt med lite vatten då och då.Nu läste jag här nånstans att den bara går att övervintra en gång??Hur som helst så har jag nu kastat min för den blev så himla stor och ful här på slutet,jag har sparat "äpplen" för
att ev så en ny nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon