Full version: Slut på Dahliorna !
Mikael
Hej på er.
Så har vi då packat ihop balkongen/terrassen för vintern...
Åker nu på semester en månad, skönt efter att ha arbetat en hel sommar...inte minst med att bära vatten till alla krukor utomhus....

Vi slutade vattna våra dahlior för en tid sedan och lät dem vissna ned...
Grävde upp dem igår och de ligger nu och luftar sig på terrassen.

Någon som har tips för vinterförvaring ? Förra vintern hade vi dem i papplådor med torvmull men de drog åt sig fukt och en hel del knölar klarade sig inte, kanske vi lade ned dem för fuktiga från början....

I år tänkte jag att man bara förvarar dem som de är, utan mull. Är detta bra eller dåligt ? Har dem i vårt förråd som är halvisolerat skulle jag tro, ingen värme men dock rätt tjocka väggar.... Har satt in en frostvakt/värmeelement så det bör hålla +grader hela vintern.

Tacksam för alla tänkbara tips.....

/Mikael
Hannele
Tja, jag stoppar mina dahlior och gladiolus bara
i en tom coop papperskasse. I garage, ca +5 grader,
Fialotta
Jag har mina i en sån där blå
tomatkorg med papper i botten...torrt o fint rolleyes.gif
Har haft mina knölar i 6 år nu...det haf fungerat...så gör du som
du tänkte rolleyes.gif
Noah
Hej!

I vintras hade jag mina i pappkassar i bastun (som fick agera förråd i vintras). Det var kanske 16-18 grader och mörkt.
Tänkte att de har nog dött men de har stoltserat större än någonsin i år wub.gif wub.gif
De var inte vackra när jag tog fram dem, totalt hopskrupna, men det funkade som sagt.

Lycka till

Ha det bäst biggrin.gif

Noah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon