Full version: Ädelcypress
Winnowill
Jag köpte en s.k. 'julen' för några år sen (egentligen en ädelcypress) och den har klarat sig bra och växt mycket. Men för ungefär ett halvår sen glömde jag att vattna den en enda gång (big no-no) och då blev den så här:

Sen dess har jag vattnat den bra men den vill liksom inte hämta sig. De grenar där det är brunt har visserligen fått lite grönt under de bruna barren så de är inte döda, men det växer bara en halv millimeter i månaden ungefär. Uppåt växer den desto mer. Jag har testat att plantera om och ta bort det bruna. Kan jag även beskära den upptill? Många andra träd funkar ju så att de breder ut sig om man kapar toppen men jag vet inte hur det är med denna?
Bassam
försvagade buskar bör inte beskäras ända ner utan det måste finnas löv kvar även efter beskärningen.
. Endast barrväxter enstakatål däremot beskärning nedanför årsskotten och de bör bara beskäras av årets tillväxt.
obs :det är bättre att gör det under JAS prioden.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon