håbelåbe
Hej,
Vi har varit hus och tomtägare i tre år och lär oss sakta men säkert om allt möjligt. Vi har dock gått bet på varför vårat päronträd får massor av kart och sen på några dagar skrumpnar karten och trillar till marken. Kolla bifogad bild dels för närbild på de skrumpna karten, dels ett blad som det ser ut, dels med min sko som referens för att se hur sanslöst mycket kart som trillar ner...det är liksom inget kul att tre år på raken knappt få ett enda päron när trädet dignar av kart från början. Mitten av juni ramlar karten av.
Någon som har en ide om vad det är för fel?
Onsala - växtzon 1.
Mats
[attachment=23428:päronsjukan.jpg]
håbelåbe
Jag hittade det själv när jag bara sökte på päron i forumet...hade testat alla möjliga knasiga sökningar innan jag postade...
Det är päronrost och jag kan iaf bidra med bilder på eländet!
Dybbel-sad.gif

saxat från annat inlägg:

Päronrost orsakas av en svamp, Gymnosporangium fuscum, som är beroende av både päron och vissa Juniperusarter, kinesiska enar, trädgårdsen, sävenbom med flera. Svampen är så kallad "värdväxlare". Rostsvampen bildar om våren i fuktig väderlek geléartade klumpar på den smittade barrväxtens grenar. På senvåren och försommaren sväller geléklumparna och bildar vintersporer som skickas iväg med vinden och infekterar päronbladen som får brunorange fläckar och spetsiga utskott på undersidan. Även skott och frukter kan infekteras. Angripna träd får nedsatt motståndskraft och karten faller ofta innan de hinner utvecklas.

Päronrost har blivit ett allt större problem i Sydsverige. På många håll så stort att man över huvud taget inte kan odla päronträd. I yrkesodlingen är inte päronrost något större problem. Här odlas inte päron i närheten av enar. Däremot i villaområden där 70-talets förkärlek för barrväxter medförde att många Juniperusarter planterades i trädgårdarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan säkert vara fler än en orsak men symptomen får mig att misstänka pärongallkvalster (kartfall kan dock även vara symptom på vattenbrist, dålig pollinering, för mycket frukter som trädet inte kan försörja). Det enda jag vet att man kan göra mot pärongallkvalster som hobbyodlare är ifall det är små angrepp plocka bort sjuka blad+frukter, har man mycket angripet är det svavel som gäller från knoppsprickning och fram till blomning. Det finns ett svavelmedel i handeln för hobbyodlare Kumulus (det är godkänt för KRAV odling så det är inte så giftigt för miljön).
håbelåbe
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2008, 20:32) *
Det kan säkert vara fler än en orsak men symptomen får mig att misstänka pärongallkvalster (kartfall kan dock även vara symptom på vattenbrist, dålig pollinering, för mycket frukter som trädet inte kan försörja). Det enda jag vet att man kan göra mot pärongallkvalster som hobbyodlare är ifall det är små angrepp plocka bort sjuka blad+frukter, har man mycket angripet är det svavel som gäller från knoppsprickning och fram till blomning. Det finns ett svavelmedel i handeln för hobbyodlare Kumulus (det är godkänt för KRAV odling så det är inte så giftigt för miljön).

Hej Åsa,
Aha jag kanske var för snabb med rosten...jag googlade på bilder på päronrost och min sjuka var ju inte riktigt kid de bladbilder jag såg...jag fastnade direkt för att alla karten faller av...

Vattenbrist är det inte (ganska lerig jord)...
För mycket fukter...ska allt ramla av då!? Allt sker på max en vecka och sen ligger 95% av alla kart på backen.
Vissa grenar var OK men de allra flesta var det inte.
Förra året fick vi kanske 40 päron och i år 60-70.
Trädet är ca15 år gammalt.

/Mats
Bassam
Eftersom klimatet är varmt och fuktigt så trivs svampar och bakterier. De tar hand om döda växtdelar .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon