Red Top
Genom åren har jag märkt att vinbergssnäckor alltid sniglar sig högt upp i t ex äppelträd, lupiner, blomstöd osv.
Någon som vet varför de beter sig så. Vill de ha bättre koll på läget eller??
[attachment=23427:b_005.JPG]
Denhär lilla sötnosen hittade jag högst upp i en gammaldags rudbeckia i går morse. Blomman är c:a 2 meter hög.
g.gif
amaira
CITAT (Red Top @ 29-08-2008, 19:49) *
Genom åren har jag märkt att vinbergssnäckor alltid sniglar sig högt upp i t ex äppelträd, lupiner, blomstöd osv.
Någon som vet varför de beter sig så. Vill de ha bättre koll på läget eller??

Vem vill inte ta sig upp här i världen? rolleyes.gif Det tycks visst vara giltigt även i snäckornas värld.

Inte bara vinbergssnäckorna klättrar uppåt. Trädgårdssnäckorna, parksnäckorna, lundsnäckorna, man finner dem alla lite här och var på trädstammar, husväggar, i buskage, på höga växter, osv.

Jag vet faktiskt inte varför. Kan bara köra en massa "hypoteser".

Många gånger när jag finner dem uppe på trädstammar till exempel, har de också "kapslat in sig" en smula, sådär som de gör inför en "viloperiod" för att skydda sig mot uttorkning. (Bara med en skyddande hinna, inte med kalklock som inför vintern.)

Kanske har de varit nere på marken och ätit sig mätta under en väderleksmässigt bra period, och drar sig nu tillbaka igen, inför en "torrperiod", eller bara vilo- och tillväxtperiod.

Att inte slå sig till ro nere på marken kan vara en fördel, för "därnere" i markskiktet huserar hungriga snäckätande insekter och små däggdjur av allehanda slag. På högre höjder är de säkra!!

Även för stora klumpiga fötter av folk och fä är de skyddade. En liten snäcka är väldigt utsatt. Ett krossat skal kan ända dess liv.

En vinbergssnäcka kan bli uppemot 20 år har jag för mig!! Och det dröjer uppemot 4 - 5 år innan de är könsmogna. OBS. har jag för mig, kan vara fel, orkar inte kolla upp detta just nu. Det är många år att försöka överleva på, utifrån "ett underläge" så att säga.

Red Top
Tack för svaret!
Jag brukar låta dem sitta kvar, men jag har tyvärr aldrig sett när någon sniglar sig ner igen. Undrar om de går baklänges? g.gif
En balanskonst måste det dock vara. thanks.gif
amaira
Balansakt? Javisst. biggrin.gif

Eller vad sägs om denna lundsnäcka som klättrat uppför stjälken på en överblommad vild palsternacka för att (två meter från start) slå sig till ro och smaska i sig den vissna, brutna och hängande, halvt förmultnade fröställningen i "toppen" av växten.

Red Top
Tufft! smile.gif

Vilken jätteläcker bloggsida du har. Jag njöt verkligen av alla underbara bilder på smått som stort. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon