inglan
Har nyligen fått tre riktigt stora plantor habanero, två bruna och en gul. Vet ej sortnamn, men det var det starkaste jag någonsin smakat, när jag tog en liten, liten bit. fear.gif
Har gjort salsa med tomat och även finhackat i en kall vitlökssås, det var riktigt gott. Men det gick åt två stycken då, jag har massor och fler blir det.
För mig är de alldeles för starka som de är, det gjorde ONT i en kvart ungefär! laugh.gif
Men finns det andra tips på något man kan göra med dem så tar jag tacksamt emot.
Han som vi fick dem av skivar och har på mackan blink.gif så tydligen går det att vänja sig vid hettan, men det lockar inte mig att ens försöka. Blir de lite mildare vid kokning eller något annat?
Kul att höra vad andra gör av sina hot-hota habaneros!

Hälsningar Inglan smile.gif
Sofiia
jag brukar ha habanero i köttfärs biffar. Har också prövat på det rått men det var ju sååå starkt.. unsure.gif i köttfärsen var det perfekt för mig smile.gif
chilihead
torka och göra pulver av för att sprinkla över maten, använda till fantastiska chilisåser; 1 habanero/~1dl sås, använda för capsicum-extrahering, hacka som dom är över din favoritmat, pickla dom och ta fram när dom behövs, lägga dom i en liten korg och tillverka en egen skylt där det står "VARSÅGOD! minipaprikor, perfekta snacks till barnen" och lägga på din lokala affär(videokamera och smyg är ett måste), etc. etc..
inglan
Tack, bra tips, ska testa att torka. Lägga i färs och för övrigt i lite av varje, men en enda räcker ju hur länge som helst. Jag vill ju att alla i familjen ska äta av det jag lagat... sleep.gif
Det var riktigt bra tips det om att lägga i liten korg i affären!!! rotfl.gif
Fast jag skulle nog skriva vuxensnacks, tycker för synd om barnen. Har själv tröstat ungar som inte gillat tabasco, och detta är ju mycket starkare. Men idén var kul, fast det får nog räcka att bjuda folk som kommer på besök här hemma! naughty.gif

chilihead
CITAT (inglan @ 30-08-2008, 12:35) *
Tack, bra tips, ska testa att torka. Lägga i färs och för övrigt i lite av varje, men en enda räcker ju hur länge som helst. Jag vill ju att alla i familjen ska äta av det jag lagat... sleep.gif
Det var riktigt bra tips det om att lägga i liten korg i affären!!! rotfl.gif
Fast jag skulle nog skriva vuxensnacks, tycker för synd om barnen. Har själv tröstat ungar som inte gillat tabasco, och detta är ju mycket starkare. Men idén var kul, fast det får nog räcka att bjuda folk som kommer på besök här hemma! naughty.gif

Hehe, jo, man kan alltid lura i någon. Det är verkligen en upplevelse att äta färska habaneros. Helt plötsligt har man heller inga andra problem, hur jävligt livet än må vara ranting.gif giggle.gif

Jo, en sak till som är rolig att göra: snaps. Pluppa bara i en liten habbe och någon slice citron eller limeskal i vodka och låt det mysa till sig ett par veckor.
case214
Använder dem i princip all mat...smile.gif

Väldigt god chutney och fina inläggningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon