Peter75
Hej!
Jag hade tänkt mig att lägga ut gamla telefonstolpar som jag fått av en granne
som avgränsare mellan singelplanen och gräsmattan.

Dessa är väl inpregnerade med något medel?

Eftersom jag har min egen vattenbrunn på planen där jag tänker lägga stolparna så är jag lite fundersam om dessa kanske läcker ut detta medel i min brunn.
Brunnen är 58 meter djup.

Vad tror ni om risken att det läcker ut nåt sådant medel från dem i min brunn?
De har legat i ca 5 år på samma ställe innan...

Tack på förhand!
Hälsningar,
Peter

Sökte igenom forumet och hittade vad det skrivits om det innan.
Jag tror jag hoppar idén om att lägga ut dem.
//Peter
henriks
Bruna eller grågröna stolpar?

Bruna stolpar är impregnerade med kreosot, och inte direkt lämpligt att handskas med. Enda användningsområdena som de är tillåtna att användas till är noggrannt uppräknat i kemikalieinspektionens författningssamling, och kantstöd i trädgården, kan jag lova, är inte ett av de tillåtna användningsområdena

Gröna stolpar är impregnerade med arsenik - behöver jag säga mer? det är inte tillåtet att använda dem alls!
KURT
När de sätter upp nya stolpar brukar de gamla ofta stjälas, de är populära när man bygger bryggor.
henriks
Jovars - STJÄLAS var namnet - för det är inte tillåtet för elnätbolaget att sälja dem, de MÅSTE tas om hand. Vissa nätbolag är dock inte så noga med hur de läser lagen.
LasseB
Föreslår att du tackar din granne för erbjudandet men att du INTE vill ha dom
De innehåller som sagt KREOSOT (stenkolstjära) vilket är mycket cancerogent

I värst fall får du själv släpa iväg dom till någon avfallshantering, gissar att dom ska behandlas med samma restriktioner som eternitplattor ( läs krångligt dyrt blä)
henriks
CITAT (LasseB @ 01-09-2008, 18:50) *
Föreslår att du tackar din granne för erbjudandet men att du INTE vill ha dom
De innehåller som sagt KREOSOT (stenkolstjära) vilket är mycket cancerogent

I värst fall får du själv släpa iväg dom till någon avfallshantering, gissar att dom ska behandlas med samma restriktioner som eternitplattor ( läs krångligt dyrt blä)

Stolparna som är impregnerade mer kreosot är den "miljövänliga" varianten... värre med de gröna stolparna
Därmed definitivt inte sagt att man vill ha kreosot i trädgården heller.
Lindiz3
Min arbetskamrat har egen brunn och bruna tele stolpar överallt i trädgården, som kantstöd singel/gräs och som upphöjning för rabatter. Inga problem alls! (Jag vet att han gjorde en vatten analys i somras pga att det var dåligt vatten i trakten, hans var bra)
Miljö aspekten kan man ta som man vill, dom få stolpar du skulle ha i din trädgård är ju ingenting mot alla dom som kraftbolagen och telebolaget har...
Vill man sen bli av med dom så brukar inte annonserna ligga kvar på blocket speciellt länge, dom är ganska eftertraktade (läs ovan, folk stjäl ju tom dom)
henriks
CITAT (Smotany @ 08-09-2008, 01:02) *
Min arbetskamrat har egen brunn och bruna tele stolpar överallt i trädgården, som kantstöd singel/gräs och som upphöjning för rabatter. Inga problem alls! (Jag vet att han gjorde en vatten analys i somras pga att det var dåligt vatten i trakten, hans var bra)
Miljö aspekten kan man ta som man vill, dom få stolpar du skulle ha i din trädgård är ju ingenting mot alla dom som kraftbolagen och telebolaget har...
Vill man sen bli av med dom så brukar inte annonserna ligga kvar på blocket speciellt länge, dom är ganska eftertraktade (läs ovan, folk stjäl ju tom dom)

Ingick kreosot i testet?

Risken att en gammal stolpe släpper ifrån sig kreosot när den ligger opåverkad är ganska liten på kort sikt, men att såga i den är en annan sak.
Samtidigt kan man ju undra om det inte finns en anledning till att det finns ett helt avsnitt i kemikalieinspektionens författningssamling om kreosot och arsenikimpregnerade kraftledningsstolpar.

citat från kemikalieinspektionen:
"Kreosotvirke avger giftiga ämnen, orsakar luktproblem och får enligt dagens regler inte användas i exempelvis bostäder, i drivbänkar eller på platser där barn ofta vistas"

Jag vill i alla fall inte ha några i trädgården, sen är det upp till var och en.
HelenN
Vi tog bort våra stolpar som fanns utanför jordkällaren när vi flyttade hit pga kreosot. Vi har barn men ingen av barnen brukar vara där stolparna var......men för vår egen skull så var det vårt val.
Det säljs ju byggtimmer som är tryckimpregnerade....... virket innhåller inga hälsovådliga ämnen och vid avsedd användning är det oftast 20 års rötskyddsgaranti....det är ju ett bättre val:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon