jannika
Mina bara hänger och är gröna... visst har jag fått ett 10-tal mogna, men då mest av körsbärsvarianten. är jag otålig eller är det ngt fel?? det börjar ju bli lite kyligare nu, neråt 10 grader på natten.... och mina står ute. ska jag hitta på ngt, som att lägga duk?

tips och råd, tack på förhand!!
jannika
ingen som kan dela med sig... jag undrar så....
Lady Hamilton
Att du inte fått något svar kanske beror på att de flesta andra odlar sina tomater i växthus av olika slag dunno.gif (liksom jag). Och nu går vi mot höst och temperaturen börjar att krypa ganska långt ner på termometern nattetid. Tomater är värmeälskande och då kan det vara svårt att "fåtill" jämn värme under hela dygnet för att tomaterna skall kunna mogna.
Gillan
Mina tomater har det väldigt bra, plockar ca ett kilo om dagen av körsbärstomaterna och ett par st av vardera "Green Zeebra" och "Black Russian" ( befinner sig i växthus).

När satte du dem? Och hur står de ( lä eller öppet)? Om jag vore du skulle jag nog lägga/hänga duk över dem. Frosten kan komma innan du hinner blinka.
jannika
tack! Mina står i hink i lä på solsida, upp mot en vägg. Eller de flesta iaf, några står helt öppet. Jag har närmre 30 spänner.... så man vill ju inte gå miste om dem...

tänkte om jag klipper till de lite också, så att de inte växer mer på längden, kan det hjälpa?

duk får det bli, men den ska av dagtid, va'?

tack igen!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har bara 2 tomatplantor utanför växthuset, en i hink och en i marken och där har nästan alla mognat, jag har fått massor av mogna tomater från dessa plantor. Det är dock en sort som är lämpad för frilandsodling + den har kort utvecklingstid. Sorten heter Alaskan Fancy.
Sussie F-Flower
Mina är också bara gröna.... sad.gif Jag har väntat och väntat, men icke... no.gif
Dock så har några klasar antagit en lite gröngulare nyans.

Jag har mina i söderläge på min altan i stora urnor. Ingen större vind att prata om. Toppade alla häromdagen för jag tänkte att det hinner ändå inte bli några fler tomater på dessa blommor.
Trodde jag skulle få skörda tidigt i år då de var "druvtomatstora" redan i början på juli. Så det blev lite snopet, tycker jag.

Gillan: Jag var och köpte fiberdukar igår. Menar du att dom ska hänga över tomatplantorna även under dagtid? Fast solen skiner? Är värmen viktigare nu, när tomaterna fått sin rätta storlek, än vad solstrålarna är? De tomater som fortfarande är små, växer de på sig under duken också i så fall?
(Wow, ett kilo om dagen!!! Tror jag kommer och hälsar på omedelbart!!!! shy.gif )

I så fall ska jag bums gå och hänga över dom...
Gillan
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-08-2008, 12:52) *
Mina är också bara gröna.... sad.gif Jag har väntat och väntat, men icke... no.gif
Dock så har några klasar antagit en lite gröngulare nyans.

Jag har mina i söderläge på min altan i stora urnor. Ingen större vind att prata om. Toppade alla häromdagen för jag tänkte att det hinner ändå inte bli några fler tomater på dessa blommor.
Trodde jag skulle få skörda tidigt i år då de var "druvtomatstora" redan i början på juli. Så det blev lite snopet, tycker jag.

Gillan: Jag var och köpte fiberdukar igår. Menar du att dom ska hänga över tomatplantorna även under dagtid? Fast solen skiner? Är värmen viktigare nu, när tomaterna fått sin rätta storlek, än vad solstrålarna är? De tomater som fortfarande är små, växer de på sig under duken också i så fall?
(Wow, ett kilo om dagen!!! Tror jag kommer och hälsar på omedelbart!!!! shy.gif )

I så fall ska jag bums gå och hänga över dom...

Hihi, du är välkommen! Jag lovar, du blir mätt och mätt igen giggle.gif

Men det här med fiberduken tycker jag är lite krångligt. Skulle jag hänga upp en sån nu skulle den förmodligen få hänga kvar dygnet runt, men det beror mest på att jag är lat och inte orkar dra av den dagtid blush.gif . Av erfarenhet så vet jag tyvärr vilket elände frosten kan göra. Den 2:e sept.-03 frös det mesta ihjäl för oss. Då hade vi inget växthus. Det hade visserligen inte hjälpt ändå eftersom det var så mycket mer än tomater som frös ihjäl crying.gif ( när det gäller blommorna skulle jag nog orka dra av den dagtid yes.gif )
Sussie F-Flower
CITAT (Gillan @ 31-08-2008, 13:39) *
Hihi, du är välkommen! Jag lovar, du blir mätt och mätt igen giggle.gif

Men det här med fiberduken tycker jag är lite krångligt. Skulle jag hänga upp en sån nu skulle den förmodligen få hänga kvar dygnet runt, men det beror mest på att jag är lat och inte orkar dra av den dagtid blush.gif . Av erfarenhet så vet jag tyvärr vilket elände frosten kan göra. Den 2:e sept.-03 frös det mesta ihjäl för oss. Då hade vi inget växthus. Det hade visserligen inte hjälpt ändå eftersom det var så mycket mer än tomater som frös ihjäl crying.gif ( när det gäller blommorna skulle jag nog orka dra av den dagtid yes.gif )

Tack, Tack!!! Om det bara vore lite närmare så... laugh.gif

Ja, det är lite bökigt att få över duken när man är själv fast den väger ju ingenting, tack och lov... Jag hade dukarna utlagda över de blommor som jag är mest rädd om inatt. Och över tomaterna. Tog bort allt i morse när solen tittade fram.

Men hur menar du ang värme eller solstrålar. Är värmen viktigare än strålarna? För att tomaterna ska mogna???
skogstroll
jag har många gröna tomater som hänger och dinglar i växthuset, men inte samma resultat som förra året inte. Det kan ju bero på jorden eller nåt. De hade det nog bättre förra året. Jag har några ute också vid en södervägg med fönster för som skydd men de är inte lika förtjusta. Chilin (ja min chili i alla fall) däremot verkar föredra uteluften framför växthuset. Nästa år blir det nog mer ventilation i växthuset och mera gödsel
Gillan
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-08-2008, 13:51) *
Tack, Tack!!! Om det bara vore lite närmare så... laugh.gif

Ja, det är lite bökigt att få över duken när man är själv fast den väger ju ingenting, tack och lov... Jag hade dukarna utlagda över de blommor som jag är mest rädd om inatt. Och över tomaterna. Tog bort allt i morse när solen tittade fram.

Men hur menar du ang värme eller solstrålar. Är värmen viktigare än strålarna? För att tomaterna ska mogna???

Jag skulle vilja svara att båda är viktiga ( värmen och solstrålarna för att mogna och solstrålarna för smakens skull), men är det någon som vet allt om det så är det Åsa, så jag överlåter svaret till henne..............

CITAT (skogstroll @ 31-08-2008, 13:52) *
jag har många gröna tomater som hänger och dinglar i växthuset, men inte samma resultat som förra året inte. Det kan ju bero på jorden eller nåt. De hade det nog bättre förra året. Jag har några ute också vid en södervägg med fönster för som skydd men de är inte lika förtjusta. Chilin (ja min chili i alla fall) däremot verkar föredra uteluften framför växthuset. Nästa år blir det nog mer ventilation i växthuset och mera gödsel

Lycka till med nästa "växthusår"! Mitt har inte heller varit det bästa, men som tur är så kommer det alltid ett nytt yahoo.gif
Sussie F-Flower
[quote name='Gillan' date='31-08-2008, 14:02' post='890100']
Jag skulle vilja svara att båda är viktiga ( värmen och solstrålarna för att mogna och solstrålarna för smakens skull), men är det någon som vet allt om det så är det Åsa, så jag överlåter svaret till henne..............

Ok. Tack i alla fall! Då ropar jag på Åsa... laugh.gif

-ÅSA!!!! Var är du???
skogstroll
CITAT (Gillan @ 31-08-2008, 14:02) *
Lycka till med nästa "växthusår"! Mitt har inte heller varit det bästa, men som tur är så kommer det alltid ett nytt yahoo.gif

planeringen är nästan halva nöjet...
Suz
Jag har samma problem! Massor av gröna tomater! Har aldrig varit med om dylikt under tidigare år!
Bor i Stockholm och de jag talat med här har samma problem om man inte har dem i växthus då!
Buskisarna är melonstora men inte en tillstymmelse till att bli röda.

Ska de hänga kvar eller ska man ta in dem och lägga dem i fönstret?
De blir väl inte så goda om de blir så stora?

Här har varit en otroligt dålig tomatsommar i år. Det började så bra men.....
Paprikorna och chilin är likadana, massor av frukt men bara grönt så långt ögat når...
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att ha fiberduken på hela dygnet, den släpper igenom massor av ljus så det är inga problem. Det blir nog ungefär lika mycket ljus hos fibertäckta plantor som de flesta växthustomater får (glaset reflekterar bort en del ljus + ofta har man planterat lite för tätt i växthus så plantorna skuggar varann).
Platinum
Jag har också mest gröna tomater, de kom ut sent i växthuset. Det börjar ju krypa neråt i graderna nattetid här så bara en tidsfråga innan man måste fundera över många gröna tomater.

Om man vill låta de eftermogna inne, ska man plocka av dem från kvisten eller hänga upp kvist med frukter på?
Krolliljan
Funderar också på vad jag ska göra.. Har bara gröna tomater jag med.[attachment=23499:miskyra.gif]
Pappa brukade plocka av dem och lägga dem i fönstret. g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De mognar bra både på fönsterbräda en och en eller upphängda i kvistar + de brukar mogna både i ljus eller mörker.

Själv tillagar jag dock de gröna tomaterna, jag vill inte ha en massa tomater överallt och jag tycker inte tomater plockade gröna blir så jättegoda när de mognar.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=gröna+tomater
jannika
vad jag förstår så smakar de bäst om de får mogna med kvisten.

med de recepten, ska man alltså ha vanliga "röda", fast omogna gröna, tomater?? i grön salsa brukar det annars vara tomatillo i, vissa kallar de för gröna tomater, men de är ju mogna när man använder dem, fast de är gröna...

Tulipanaros
Ida Gold är en höjdare när det gäller tomatodling på friland. Busktomat=behöver inte tjuvas (men bindas upp), ger stora, tidiga skördar av gul-oranga medelsmå tomater, smakrika, lätt syrliga. Rekommenderas!
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-08-2008, 15:50) *
Det går bra att ha fiberduken på hela dygnet, den släpper igenom massor av ljus så det är inga problem. Det blir nog ungefär lika mycket ljus hos fibertäckta plantor som de flesta växthustomater får (glaset reflekterar bort en del ljus + ofta har man planterat lite för tätt i växthus så plantorna skuggar varann).

Tack Åsa!
Då ska jag ha kvar min duk från och med nu. Bara ta bort om det blir "sommarvärme" igen och öppna när det ska vattnas och plockas tjyvar.

thanks.gif
Söttok06
Jag har också bara plockat ett fåtal tomater som mognat i år. Någon gul sort. Men jag ser också att en del liksom "ruttnar". Vad kan det bero på? Bladen ser också konstiga ut.

Har dem på friland i soligt läge, säkert 20 plantor, men skörden lär inte bli stor. Kanske har nätterna varit för kalla i år för att de ska trivas.

Kanske ska jag ockå lägga på någon fiberduk, eller så får jag göra nytt försök nästa år.

Mahama
Jag bor i Björkhagen, Stockholm och har skördat mycket tomater från mina tre Balkonzauber som stod i 10 L hinkar på balkong i söderläge. Verkar vara väldigt tidig. Tyvärr blev dom till slut för tunga och brakade, trots idoga uppbindningar. Kompakt och bra sort för balkongen.

Har även tre Ace 55, dom har mognat långsamt och gett en tomat per dag ett tag. Nu har det dock stannat av och det hänger fortfarande gröna kvar. Dom plantorna blev mycket större än jag väntat mig, 60 cm stod det -tjenamors - dom blev snarare 120 cm och breda i omfång så det gick knappt att ta sig fram.

Imorgon åker dom på saxen för att ge lite plats åt fiberdukskonstruktionen som ska ge värme åt paprikor och chilisar (paprikan mohawk, kan rekomenderas för balkongodling!! har skördat 20-25 orangea paprikor under sommaren).

Kan ju tillägga att jag drev mina plantor under lysrör från slutet på mars.
ingrid fuxwall
Har inte haft några problem med att få mogna tomater utomhus. 120 krukor har genererat ganska mycket så här finns både torkat, kokt och uppätet.

Fortfarande mognar de och gör de inte så åker de på komposten

ingrid
Sussie F-Flower
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-09-2008, 10:49) *
Tack Åsa!
Då ska jag ha kvar min duk från och med nu. Bara ta bort om det blir "sommarvärme" igen och öppna när det ska vattnas och plockas tjyvar.

thanks.gif

Nu börjar några tomater bli lite orange. Fiberduken ligger på hela tiden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon