Full version: Mårbacka pelargon
Mateta
Hej.
Har 2 st Mårbacka pelargoner. I våras när jag skulle beskära dem tog jag nog bort alldeles för lite. Våren innan alldeles för mycket, plantan dog. Finns ngn som kan berätta hur jag nu ska göra inför vintern/våren. Just nu ser de ut som bara långa stänglar med blomma längst ut.
Alba
Jag har samma problem och de ska bli kul att höra om något har ett bra knep.

Min har låååånga stänglar och blommor längst ut som är så tunga att den nästan inte orkar bära upp blommorna.
Det kanske är så att just Mårbacka växer så men jag tycker ju att jag har sett små knubbiga plantor.
tepa
Hej

Fått för lite ljus, kanske ? Pelargoner vill ju stå i full sol. Torka upp ordentligt mellan vattningarna. Och så vill dom vara utomhus på sommarn, under tak, så dom inte blir regnblöta.

hälsn Tepa
LasseB
Har samma "problem med mina pellisar.
Bladen är större än mina handflata och stängeln som en skollinjal
De har stått ute hela sommaren ibland under parasoll ibland utan tänker ta ner dom så att bara 3 blad finns kvar ställa dom inne i ca +5 grader och hoppas på det bästa
Aqvakul
låter som för lite ljus och ev. för mkt vatten, näring
Alba
Jag har flera andra pelargoner på samma plats men de blir inte långa och gängliga.

Skätseln är densamma för alla pelargonerna.

Kan det vara så att Mårbacka ska har särskilt lite gödning och vatten i jämförelse med andra sorter.
aldo
'Mårbacka' är av sk gammal sort /pelargon och de gamle växte rakt upp ;-)

Klipp lite nu i höst /ta sticklingar .Forma till henne s a s .

Krokodilen
Jag köpte 3 vita mårbacka förra våren. I slutet på oktober tog jag in dom och ställde i ett svalt rum med mycket ljus. Klippte inte ner någonting. Dom trivdes bra hela vintern (blommade lite ända in i januari).

I april klippte jag ner dem men inte ända ner, och satte sticklingar. De 3 blev 6. 4 har stått inne och 2 ute hela sommaren, under tak men full sol. Alla blommar. Lite långa och gängliga är dom, men såna är mårbacka.
Echo-70
Tog in min Mårbacka innan det blev frost för några veckor sedan, och nu ser den jätteledsen ut no.gif
Har inte riktigt fått kläm på hur de vill ha det under vintern...
Ska de beskäras och ställas mörkt och svalt?
Eller kan de stå inne i rumsvärme?
Näring? Mer eller mindre vatten?

Vill ju att den ska vara lika vacker nästa sommar wub.gif
tepa
Hej Echo-70

Inte ser den värst ledsen ut på bilden ? Men du har kanske tagit bilden tidigare. Den ska nog övervintra svalt. Plus fem till plus 10 kanske blir bra. Har du kallare så behöves mindre vatten och mindre ljus. Har du varmare lite mer vatten och ljus. Beskära kan du göra i vår. Men se till att inte övervattna, får torka upp ordentligt emellanåt. Känn på jorden. Är den fuktig absolut inget vatten. Hoppas någon annan svarar också, jag är inte så kunnig, men detta jag skrivit nu är sånt jag fått veta här på forumet. Har du inget fönster där den ska övervintra så kan du kanske klippa ner den lite. Tror jag. Ju mer grönt desto mer ljus vill den ha.

Hälsn Tepa
Echo-70
Tack för dina tips!

Önskar att den fortfarande såg ut som på tidigare bild (från i somras...)
Men numera ser den ut så här... thumbdown.gif

tepa
Hej

Du kanske nog ska klippa lite ner den nu i alla fall. Men vänta, ifall någon annan svarar !

Mvh Tepa
Abelone
Pelargoner trivs bäst av att stå ljust och ganska svalt under vinter förvaringen. Runt 8 grader som minst. Dom behöver tillskottsbelysning för att inte bli gängliga.
Låt plantorna torka upp för pelargoner vill INTE bli blöt om fötterna.Känn efter i jorden för att lättast veta när det är dags att vattna.
Som tillskotts belysning kan man använda lysrör eller lågenergi lampor.
I februari kan du plantera om den och vänta någon vecka innan du klipper ner plantan och "formar" den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon