Mateta
Hej.
Jag har en ungefär 11 år gammal hibiskus som jag tagit som skott från annan planta. Det har under alla åren varit jättefin och blommat hela sommaren. I våras när den efter vintervilan började ta fart, så tog även bladlössen fart. Jag har sprutat med såpa, bytt jord två gånger, den senaste gången tog jag bort all jord från rötterna med vattenslangen, bära eller brista, den har nu tagit sig och är överfylld med knoppar - vad ser jag då - bladlössen är tillbaka. Nu har jag inte fler idéer. Vad ska jag spruta den med, den är så fin och är väl värd att kämpa för.

igl
provadopinnar tycker jag du ska testa.
det framgår på förpackningen hur många som går åt.
mvh
inger
Åsa, mälardalen zon 2
Spola bort jord + byta jord vet jag inte vad du gjorde för, bladlössen lever inte i jorden och de lägger inte ägg i jorden heller.

Jag tycker också du ska testa provadopinnar då suger växten upp giftet, giftet finns sedan inuti växten i 5-6v så alla löss som suger blir förgiftade.
Sommartorparn
Svårt med hibiskus i varma torra lägenheter. Får väldigt lätt bladlöss. Du sparar in mycket jobb och möda genom att använda Provadopinnar. På sommaren mår hibiskusen bäst utomhus. Den får mindre problem med bladlöss också när den är ute också p.g.a andra djur äter upp bladlössen. Utomhus ska man inte använda provadopinnar p.g.a daggmaskar som kryper in i krukan blir förgiftade.
Mateta
Tack för alla svar.
Varför jag spolade bort jorden var nog ren okunnighet och desperation tror jag. Jag ska prova pinnarna. Min hibiskus står på altanen så jag har ingen hjälp av t ex nyckelpigor.
Bassam
, du kan spreja de med blandning( 1l vatten+1 matsked TSPRIT+1 matsked såpa ) på kvällen och efter 2 timmar duscha de på kalt vatten, de gömma sig under bladen så om du spreja och duscha inte bra under bladen , de ska inte dö.
Obs: du ska duscha och spreja bra under och över bladen, glömma inte att duscha då och då de tycker inte vatten.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon