Lotta i södra Skåne
30-08-2008, 13:17
Hej,
tänkte göra min väninna glad och skicka fröer till henne. Hon bor i zon 5 och jag vet inte riktigt vad som går där. Själv bor jag i zon 1. Någon som kan hjälpa mig med tips?
hälsn. Lotta
ingrids
30-08-2008, 15:13
Hej, här i zon 5 funkar i stort sett alla sommarblommor som blommar innan september. När det gäller perenner är det ju lite olika men också där gäller i alla fall det där med blomninstid. "Mormorsblommor" brukar gå bra, typ akleja, stockros, blåklockor och sånt.
Aconitum, delphinium, meconopsis, dicentra, penstemoner, geranium osv osv. En del växter går bättre här uppe än nere hos er tom...
Fast lite enklare om du själv har lite ideer så kan vi lättare svara ja eller nej
Det mesta går här uppe, övervintrar som regel bra fast inte allt. Det som ställer till det är perenner som blommar så sent på hösten att frosten redan kommit här. Jag har tex rudbeckia som just börjat blomma och det är redan nedåt ett par, tre grader på natten. Det som blommar vår eller mitt i sommaren hos dig är nog perfekt.
/Åsa
Lotta i södra Skåne
01-09-2008, 09:55
Tack allihop för svar.
De växter jag tänkt samla frön från är Stockros, lilja, riddarsporre, fingerborgsblomma, akleja, ringblomma. Det är vad jag kommer på just nu, men om jag förstod er rätt så fungerar dessa uppe i norr också:)
hälsn. Lotta
Jadå, alla dessa fungerar fint här i norr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.