Full version: vita vinbär
evaskold
Hej! Skulle vilja föröka min vita-vinbärsbuske. Har försökt med att vika ner en gren i jorden och fixera med en klyka men det fungerade inte. Grenen låg från en säsong till nästa men det blev ändå inga rötter. Finns det något annat sätt att prova på? Kan man ta ett toppskott och sätta ner i en kruka med jord? Vore kul om något fungerade eftersom jag funnit att fåglarna inte äter upp bären. De kanske helt enkelt inte ser dem. Dessutom är det mer sport att föröka växter själv istället för att köpa "färdiga". Hälsningar Eva i Rättvik
KURT
Det är lite svårare att föröka röda/vita vinbär än svarta, men det borde fungera både med sticklingar och avläggare. Läs gärna råden som getts ut av länstyrelsen i Västra Götaland:

http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-.../Vinbar2006.pdf

Jag skulle prova med vintersticklingar, och sätta ganska många, så kommer säkert någon fungera.

Har man en stor buske, så borde det också fungera att dela den med en vass spade.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske du inte gjorde riktigt rätt då du gjorde avläggare. Man brukar behöva skada grenen ex. med en kniv på den sidan som ligger ner mot marken + det ska vara öppen jord inget gräs el dyl. + det brukar gå bäst ifall man skottar över jord på grenen som ligger mot marken + jag tycker det fungerar bättre att lägga på en sten än att göra en klyka. Under stenen blir det fuktigt och gott vilket gynnar rotutvecklingen.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-08-2008, 21:53) *
Kanske du inte gjorde riktigt rätt då du gjorde avläggare. Man brukar behöva skada grenen ex. med en kniv på den sidan som ligger ner mot marken + det ska vara öppen jord inget gräs el dyl. + det brukar gå bäst ifall man skottar över jord på grenen som ligger mot marken + jag tycker det fungerar bättre att lägga på en sten än att göra en klyka. Under stenen blir det fuktigt och gott vilket gynnar rotutvecklingen.

Utmärkta råd! tummenupp.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vintersticklingar går utmärkt men även sommarsticklingar under plast är lättrotade. Jag har gjort en del plantor av vita vinbär med sommarsticklingar i år.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon