Full version: hjälp med olivträd!
paramara02
hej alla växtälskare!

jag har alltid älskat olivträd av en konstig anledning och nu har jag äntligen köpt 4:st från IKEA och jag har flera frågor som jag tänkte ställa till de som är lite mer kunniga.

1, kan dessa träd få oliver? hur gör man? och hur många år tar det?
2, vad ska man tänka på för att de ska trivas som bäst?
3, i vilket väder trivs dom som bäst i?
4, hur ofta ska man vattna och hur mycket?
5, kan man lägga fågel gödsel?

tack i förväg biggrin.gif

Ps. ni kan gärna lägga till något extra som man måste tänka på smile.gif
Alexander-VG-zon3
här får du skötsel råd -

Vår - Ta ut dina oliver från vintervila och sätt ut dom när det är runt +5c och ta in vid frost ,, sätt dom i skuggan först .sedan vänjer du dom vid solen och sätter dom sedan i full sol och där du har det som varmast alltså ute . i april-maj kan du plantera om dom i en luftig jord som innehåller leca eller grus och sedan blandar du i kalk eller algomin . nu kan du även klippa in långa skott till 4bladpar

Sommar - ha kvar dom ute och låt jorden torka ut innan du vattnar igen , ge dom näring en gång i veckan från maj till juli .

Höst - ha dom ute tills dom första frostennätterna kommer , skydda om det går under -5c så kan du ha ute dom längre om dagarna ät varma än . frost gör att dom blommar ''bättre'' till våren-sommaren .

Vinter - ta in dom efter ett par frost nätter och övervintra dom i ett svalt utrymme som håller runt 0c +10c , är det runt +10c behöver du ge dom extra ljuse på vintern . du vattnar efter temperatur . är det 10grader så vattnar du dom 10gånger under vintern . då går även klippa in grenar på vintern men jag tycker det är bättre att göra det på våren .

ja det blir frukter på dom och med rätt skötsel så brukar det komma efter korttid . andra år blir det mer blommor och andra år mindre ,, blommorna är små och vita . frukterna som kommer blir inte så bra eller goda här i sverige . du plockar av frukterna när dom är mjuka och svarta .

paramara02
tack så hämskt mycket!!! nu är det bara att följa dina råd biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon