Krokodilen
30-08-2008, 20:01
Vår trädgård ligger lägre än huset, med en bergknalle mellan. Makens högsta dröm är att göra en damm i det som nu är ett woodland. Hugga ner ett par jättestora rönnspireor och gräva och göra damm med pump och allt.
Det jag funderar över är hur vi får ström till dammen. Ca 50 meter från huset med bergknalle emellan.
Nån som har erfarenhet av nåt liknande? Vill gärna ha lite tips bara, sen inser jag ju att vi får ringa efter en elektriker som kan säga exakt hur det ska göras, och göra själva installationen.
MayaLisa
30-08-2008, 21:59
Jag har precis haft hjälp av en elektikerpolare att dra el fram till en central framme vid min damm (nu är det ju inte lika långt, men skulle tro att principen är densamma) .
Jag har grävt ner ett pvc-rör, ett sånt som man dra vatten i , i marken och i det drog vi elkabel...skulle nog tro att man kan dra det nedför ett berg också...men snacka med en elektriker.
Just såna saker ska man lyssna med såna som är utbildade i frågan...
/Maya
henriks
31-08-2008, 08:09
Det finns elrör som är godkända att "klammras på berg" alltså ligga ovanpå marken eller strax under ytan. Problemet är snarare om du kan dölja röret så att det inte syns över berget. Att använda vanlig PVC vattenslang fungerar på korta avstånd (några 10tal meter), men det kan vara svårt att få igenom kabeln vid lite längre sträckor. Oftast är det PVC i ytterhöljet på en elkabel och om då slangen/röret är i PVC också blir det lätt att kabeln "klibbar fast" i röret.
Polyeten är bättre="halare" (och miljövänligare)
Men som sagt: det vet den elektriker som du ändå måste anlita för inkopplingen
MayaLisa
31-08-2008, 11:10
hmm, jag har sagt fel...jag menade polytenrör :|
(Svart slang/rör som man drar vatten i annars)
/Maya
henriks
31-08-2008, 13:39
CITAT (MayaLisa @ 31-08-2008, 12:10)

hmm, jag har sagt fel...jag menade polytenrör :|
(Svart slang/rör som man drar vatten i annars)
/Maya
Nejdå, det var inte fel - går du och köper en vanlig vattenslang avsedd att grävas ner (svart med blå rand) är den av PVC
Däremot finns det slangar som ser exakt likadana ut - men avsedda att dra el, tele eller optoledningar i som är gjorda av polyeten istället.
Krokodilen
01-09-2008, 20:53
CITAT (henriks @ 31-08-2008, 09:09)

Det finns elrör som är godkända att "klammras på berg" alltså ligga ovanpå marken eller strax under ytan. Problemet är snarare om du kan dölja röret så att det inte syns över berget. Att använda vanlig PVC vattenslang fungerar på korta avstånd (några 10tal meter), men det kan vara svårt att få igenom kabeln vid lite längre sträckor. Oftast är det PVC i ytterhöljet på en elkabel och om då slangen/röret är i PVC också blir det lätt att kabeln "klibbar fast" i röret.
Polyeten är bättre="halare" (och miljövänligare)
Men som sagt: det vet den elektriker som du ändå måste anlita för inkopplingen
Aha, det låter fiffigt med särskilda elrör. De går nog inte att dölja, man kan väl lägga jord över men den kommer ju att rinna av vid regn. Kanske vi kan locka mossan att växa upp över röret.
160kvm stort hus
12-11-2008, 10:04
Eller om man kan måla om den. Se ut som en liten orm ringlar sig upp för berget.... *fniss*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.