blomkronan
30-08-2008, 20:37
Jag håller på att bygga ett växthus, gropen är grävd och jag ska gjuta grundkanten nu i höstsom växthuset ska stå på. Stomen och glaset bygger jag under höst-vintern tänkte vara klar till mars.
Frågan är:
En vän har 3 år gamla jordsäckar som jag får överta. Kan jag använda dom? Han säger att det är prima jord nu efter 3 år i säck samma kvalitet som kompost
Behöver jag tillsätta näring? han har några säckar kogötsel oxå (tre år gamla). Kan/Ska jag blanda ihop dom till mina såbäddar i växthuset till våren. Hur kan jag ta vara på jorden och bör jag göra något med jorden?
Det är säckar "5 st för 100:-" med mycket mull tror jag (mull för 3 år sedan).
Aqvakul
30-08-2008, 21:10
Säckarnas ålder är säkert inget problem. De har knappast blivit vare sig sämre eller bättre. Enklare jord plus kogödsel bör fungera bra. Du behöver säkert tillföra gödsel under växtsäsongens lopp. Det är viktigt att du finner ut ett bra sätt att placera jorden så att den kan bytas ut inför varje säsong.
Sussie F-Flower
30-08-2008, 21:18
Såtillvida det inte är mögel i jorden, tror jag att det är fritt fram att använda den! Borde väl inte vara några problem skulle jag tro. Men du får väl "göda på" succesivt under säsongen ändå.
Jorden blir väl inte "gammal" om den inte förbrukas och lakas ur? Osäker, men tror inte det.
Jag skulle använda den tveklöst, dock inte om det är mögel i påsarna.
blomkronan
30-08-2008, 21:40
Vad glad jag blir, att jag kan använda jorden (den är inte möglig) han har ett tjugo-tal säckar och dom räcker tro jag.
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2008, 22:10)

Det är viktigt att du finner ut ett bra sätt att placera jorden så att den kan bytas ut inför varje säsong.
Bra sätt att placera ut jorden? vad menar du? jag har grävt ut ett hål, som jag skall lägga markduk i och sedan fylla i med jorden. Är det något mer jag bör tänka på?
Åsa, mälardalen zon 2
30-08-2008, 21:45
Det kan ha blivit ännu sämre struktur än när de köptes och de där 4-5 säckar för 100kr var ju redan från början skräpet som de inte kan prångla ut till någon yrkesodlare (det är den allra sämsta torven man slänger ner i de säckarna den funkar inte så bra till odling ifall man odlar direkt i den jorden). Om det finns riktig jord i växthuset och man bara ska blanda upp jorden med dessa säckar kan det väl gå men du lär behöva tillsätta mera gödning (tror inte det lär finnas så värst mycket i säckarna för de är inte speciellt näringsrika från starten och förmultningsprocessen stannar inte av för att man lagt dem i påsar).
blomkronan
30-08-2008, 22:33
Jag har byggt några blomlådor på friland oxå, kan jorden duga till blommande perenner eller till grönsaker? Hela min trädgård består av kichkol så jag har nu valt att bygga lådor, med markduk, att så och plantera i.
Om jag blandar jorden med kogötsel och tillsätter näring, kan jag använda det till något av mina lädor/växthus då, bör jag tillsätta något mer tycker ni?
blomkronan
30-08-2008, 22:39
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-08-2008, 22:45)

Om det finns riktig jord i växthuset
Vilken jord menar du???? Vad ska jag fråga efter på plantskolan?? kan inget om jord...
Åsa, mälardalen zon 2
30-08-2008, 22:51
Riktig jord är sånt man har naturligt i trädgården som kommer från multnande växtdelar + förmultnande organismer mm., det på säck är inte riktigt jord det är nästan bara torv i dem (t.o.m den billiga kogödseln innehåller ofta till största delen torv).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.