CITAT (per d @ 30-08-2008, 20:41)

køpte i våras en mycket flott camelia som jag hade i kruka som prydnad i drivhuset, nær værmen så kom planterade jag ut den i halvskuggit læge dær den fortsatte att blomma. nu har den børjat sætta nya små blomknoppar. vad gøra nu ?? den klarar sig væl inte ute under vintern ??? bor i aalborg, danmark. skall jag græva upp den och sætta den i en større kruka och ha den i ett svalt rum under vintern ? den klarar væl inte vanlig rums temperatur, eller ???
jo den klara vintern ute i danmark skulle jag tro med skydd .. jag har mina ute men jag skyddar dom på vintern med väv . du kan ju täcka dom när det blir kallt . det är ju så att alla namnsorter på camellia japnoica har olika tålighet mot frost en del tål -10c medans andra tål -23c av enbart samma art men olika förädlade sorter . så där märker du skillnad så för att vara säker så skydda den eller köp en sort som klara klimatet här . för kamelian är en växt som trivs med vår sommar här i norden det är bara vintern som ev kan bli för kall . som i England så är kamelior trädgårdsväxter utan skydd ( dock har dom bättre än sverige ) . blommor och knoppar som visar färg tål inte frost så då måste man skydda , är knopparna gröna så tål dom frost . vill ha halvskuggit läge i fuktigjord som ska vara sur men även vindskyddat .
odlar du den i kruka så ska den övervintras svalt runt +1c +10c och sättas ut tidigt på våren och tas in efter den första frosten har kommit . gillar fukt som Aqvakul skrev .