Full version: camelia hjælp
per d
køpte i våras en mycket flott camelia som jag hade i kruka som prydnad i drivhuset, nær værmen så kom planterade jag ut den i halvskuggit læge dær den fortsatte att blomma. nu har den børjat sætta nya små blomknoppar. vad gøra nu ?? den klarar sig væl inte ute under vintern ??? bor i aalborg, danmark. skall jag græva upp den och sætta den i en større kruka och ha den i ett svalt rum under vintern ? den klarar væl inte vanlig rums temperatur, eller ???
Aqvakul
Du verkr ha det mesta klart för dig. Kamelian vill ha svalt på vintern ca 10 grader för att sätta knoppar. Den får inte torka ut, gillar duschning och är kalkskyende.
per d
ok tack, men den har alltså redan satt knoppar och den klarar væl inte minusgrader som den ju sækert får hær i det nordjyske i vinter, eller ??? har ocså læst att den ær kænslig før att flytta, tror du den klarar en uppgrævning och flytt till kruka och in i ett kallt eller svalt kolonistugehus øver vintern ???
Aqvakul
CITAT (per d @ 31-08-2008, 01:44) *
ok tack, men den har alltså redan satt knoppar och den klarar væl inte minusgrader som den ju sækert får hær i det nordjyske i vinter, eller ??? har ocså læst att den ær kænslig før att flytta, tror du den klarar en uppgrævning och flytt till kruka och in i ett kallt eller svalt kolonistugehus øver vintern ???

Den klarar säkert flytten, men knopparna blir det nog värre med.
per d
så då blir det alltså inte några blommor på den i den kommande sæsongen, eller ??
Aqvakul
Jodå...det är gott om tid till det
Alexander-VG-zon3
CITAT (per d @ 30-08-2008, 20:41) *
køpte i våras en mycket flott camelia som jag hade i kruka som prydnad i drivhuset, nær værmen så kom planterade jag ut den i halvskuggit læge dær den fortsatte att blomma. nu har den børjat sætta nya små blomknoppar. vad gøra nu ?? den klarar sig væl inte ute under vintern ??? bor i aalborg, danmark. skall jag græva upp den och sætta den i en større kruka och ha den i ett svalt rum under vintern ? den klarar væl inte vanlig rums temperatur, eller ???

jo den klara vintern ute i danmark skulle jag tro med skydd .. jag har mina ute men jag skyddar dom på vintern med väv . du kan ju täcka dom när det blir kallt . det är ju så att alla namnsorter på camellia japnoica har olika tålighet mot frost en del tål -10c medans andra tål -23c av enbart samma art men olika förädlade sorter . så där märker du skillnad så för att vara säker så skydda den eller köp en sort som klara klimatet här . för kamelian är en växt som trivs med vår sommar här i norden det är bara vintern som ev kan bli för kall . som i England så är kamelior trädgårdsväxter utan skydd ( dock har dom bättre än sverige ) . blommor och knoppar som visar färg tål inte frost så då måste man skydda , är knopparna gröna så tål dom frost . vill ha halvskuggit läge i fuktigjord som ska vara sur men även vindskyddat .

odlar du den i kruka så ska den övervintras svalt runt +1c +10c och sättas ut tidigt på våren och tas in efter den första frosten har kommit . gillar fukt som Aqvakul skrev .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon