Krokodilen
Läste i en gammal Allt om Trädgård idag att man kan höstplantera perenner! Åh vad jag blev sugen. Vi bestämde att vi ska åka till Zeta och handla nästa helg.

Tycker det verkar vara en bra idé att höstplantera, särskilt som vi vill komplettera med perenner som blommar sent, dvs nu och gärna ända till frost. Tidigare ägarna har planterat massor som blommar på våren, lite som blommar på sommaren och inget höstblommande (även om några ihärdiga blå och vita klockor fortfarande blommar snällt).

Är det något särskilt jag ska tänka på om jag planterar i september (zon II)?
HelenN
hej!

En del perenner tar lång tid på sig att rota sig och kan frysa bort under vintern så kolla detta innan du köper nåt. Den enda perennen jag kommer på nu, som är lite känslig är Höstanemoner.
Aqvakul
vattna, gödsla inte förrän i vår, kolla så de inte fryser upp i vinter.. njut....

I princip brukar man rekommendera att planetra vårblommande perenner nu på hösten och de höstblommande till våren - men jag har inte haft några problem med attvgöra tvärtom också.
Krokodilen
CITAT (Aqvakul @ 30-08-2008, 21:55) *
vattna, gödsla inte förrän i vår, kolla så de inte fryser upp i vinter.. njut....

Ja det sista kan du verkligen lita på att jag ska. smiley_small_hug.gif

Täcka då, behövs inte det?
Aqvakul
CITAT (Krokodilen @ 30-08-2008, 21:57) *
Ja det sista kan du verkligen lita på att jag ska. smiley_small_hug.gif

Täcka då, behövs inte det?

tror jag knappast, men lite löv i rabatten är aldrig fel - när maskarna drar ner löven så ökar mullhalten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon