Ann-Christine
07-09-2003, 15:59
Jag håller på med en ny rabatt som jag har tänkt mej i rosa och blått. Har mest hittat blå perenner så jag skulle vilja ha tips på rosa som trivs i sol.
Ingrid på Västkusten
07-09-2003, 17:27
Monarda - temynta, phlox, dagliljor i alla modeschanger, irisar i alla modeschanger, Geranium(näva), rosor, riddarsporrar, lupiner, aklejor etc etc etc
Hälsar Ingrid
Myskmalva, rosa stjärnflocka och röd rudbeckia (som är rosa) t ex.
Och några rosa till
Astilbe, Ormrot, Sköldpaddsört, Mose brinnande buske
Rosenflockel, Roseninkarvillea, Trädgårdsmalva, Kungsmynta
Rosenkrage, Höstaster och Höstanemon
...och Fänrikshjärta - som blommar i rosa hela sommaren lång, ja ända tills frosten tar den!
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-09-2003, 08:41
Med Fänrikshjärta skulle jag vara försiktig, den sprider sig mycket. Har under några år nu försökt att ta bort den i en rabatt. Nu tror jag att den är borta. Har den bara kvar i en rabatt där den kan växa hej vilt.
Elisabeth
Och jag lyckas aldrig få fänrikshjärta att överleva i soliga lägen...
Men Axbetonika funkar bra för mig, väldigt tålig och frodig.
Luktpion, finns många urtjusiga. Rosenstav.
Låga för framkanten: Axveronika, rosenbräcka, nejlikor av många sorter.
Mariann
08-09-2003, 10:16
varför inte någon rosa ros
Ann-Christine
15-09-2003, 20:34
Tack för alla förslag jag har fått
Eivor E på Väddö
15-09-2003, 20:58
Minirosen Pink Cover - den kryper och är en fin marktäckare, blommar hela sommaren
Löjtnantshjärta, blommar fantastiskt i början på sommaren och blir stor och ståtlig.
Mitt fänrikshjärta klarar sig i full sol, men den tycker nog det är bra i juli när stormhattarna växer upp och skuggar dem lite senare på säsongen. Har inte märkt att den skulle vilja sprida sig, men man kan alltid hoppas. Blom från maj till september är inte dumt!
Jag har också en stenparti som jag tror är en sorts nejlika som är rosa, och som jag inte minns namnet på. Stenpartiväxt ca 20 cm hög med små rosa blommor och lansettliknande blad som har bra förmåga att sträcka ut sig och täcka en yta. Blommar nu. Ska försöka hitta namnet!
Här är andra nejlikor i olika rosa nyanser. De brukar klara torka bra.

Den här har jag också i stenpartiet, ny för i år. Fint blågrönt bladverk.

Borstnejlikan är urhärlig. Vintergrönt, ljus bladverk. Kryper fram och sprider sig i lagom takt. Blommorna är fascinerade och har ofta mönster i olika färger. Hos mig dyker de upp i ängens utkanter under träden och lyckas konkurrera ut gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.