Daredevil
30-08-2008, 21:56
Nu när odlingssäsongen lider mot sitt slut känner jag att jag är nyfiken på krukväxter!

Så om du har någon fin, intressant eller unik växt som ligger dej varmt om hjärtat så ladda upp en bild och skriv en rad om den!

Gjorde ett intressant klipp på plantagen i dag! Tyckte att den liknade formen på en lotus blomma och fastnade... Det står att växten heter mix colli men antar att det är en förkortning på något?
[attachment=23465:DSC00551.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
30-08-2008, 22:05
Har de skrivit mix colli på själva växten?? Jag skulle översätta det till blandade växter i lådan, alltså odlaren har slängt ner en massa olika sorters taklök/fetbladsväxter i en låda och skickar det till butiken.
Daredevil
30-08-2008, 22:09
Jaha de va därför jag inte hittade någon direkt info om den när jag sökte om den

Men tack för svaret
Lady Hamilton
30-08-2008, 22:17
Det ser ut att vara en typ av Crassula finns många olika sorter av dem Som tidigare har sagts så är det en fetblads växt som tål torka väldigt bra
Hej Daredevil och välkommen hit. Du är nog den yngsta medlemmen jag sett hittills ! Och vad trevligt. Det ska börjas i tid !
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
31-08-2008, 06:17
Tror det kan vara någon form av eccheveria (eller hur det nu stavas), Torrt över vintern gäller för de flesta sådana växter.
Sansevieria masoniana är min favorit - mest för att den var så trasig och förtorkad när jag fick den. Jag har vårdat den ömt. Sedan bilden togs har ett skott börjat komma upp. Det är bara några cm ännu men kan bli - hur stort som helst. Enskilda blad kan bli en meter höga. Ju större planta desto högre blad.
[attachment=23801:mason_002.JPG]
Sansevieria Kirkii pulchra, från Egners växter i karlskrona. Den har väldigt vackra blanka mönstrade blad. Blommar med starkt luktande blomma men växer långsamt.
[attachment=23800:kirki_o_bantel_001.JPG]
Det är en Echeveria 'Pearl von Nurenberg' du fått tag i.
Ofta står det mix kolli och dylikt på lådorna för att markera för inköparen att det är lite blandat från odlaren.
Det kan ju vara okej om det står MIX COLLI på lådorna. Men när dom skriver PLANT MIX på en etikett som dom klistrar på krukan blir jag väldigt trött.
Jag vill verkligen veta vad jag köper.
Det blir lite komiskt när jag frågar i affären om dom vet vad det är för sorts planta - och dom med nöjd min svarar...Sansevieria. Sedan brukar dom säga: Det är en ny sort! ( Då ser dom jätteglada ut)
Då känns det nästan elakt att säga att jag hade hoppats att dom visste vilken sorts sansevieria det är........ Så jag brukar le tillbaka och säga..tack.
I min enfald så hoppas jag ju att de som köper in vet vad de köper. Jag tycker ju att det kunde stå på deras räkning eller så. - Men det är väl MIX COLLI det står.
Christer i Falköping
30-10-2008, 19:52
Tyvärr får inte butiken reda på sortnamn heller. Jag försökte ta reda på de oilka namnen när jag hade handelsträdgård, men det är jättesvårt. Det är ju inte alltid plantan ser likadan ut när den växt upp. Dessutom, det måste erkännas, skiter de flesta kunderna i vad de heter.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.