mimmi 1
30-08-2008, 21:56
Vi har planterat tre st. bollpilar framför huset i sommar. Efter planteringen fick jag upplysningen att bollpilens rötter kommer så småningom att förstöra våra avloppsledningar!! SKA VI VARA OROLIGA NU?? För naturligtvis går våra avlopplsledningar mitt emellan två av pilarna, och ut i gatan.
Eller kommer rötterna att söka sej förbi de plastledningar som man har nu?? hoppas att dessa rötter bara kan trycka sej igenom äldre cementrör?? Har någon erfarenhet att dela med sej??
helst med tröstande ord ;o)
mimmi 1
31-08-2008, 20:46
Ingen??? puffar på...
Aqvakul
31-08-2008, 20:50
Ta bort pilarna om ni vill ha era avloppsrör i fred. Även om det är plastledningar så finns det ju skarvar.
mimmi 1
31-08-2008, 21:11
:0( är det så illa?? men det finns ju massor med folk som har bollpilar framför huset..... och avloppsrören går ju ut i gatan... har alla dom problem då tror du??
Och varför blev vi inte varnade på plantskolan??
NÄÄÄÄ så ledsen jag blir !! och inte var dom ju gratis heller....

(((((
tvilling77
01-09-2008, 11:19
Trist att göra dih besviken men vi tog bort 2 pilar från framsidan av vårt hus förra året....märkte att när vi spolade i toaletten så rann det inte undan så bra..vi funderade naturligtvis på varför det var så eftersom huset bara är 4 år gammalt...så kom vi att tänka på pilträden som var placerade precis i närheten av avloppet...Vi drog upp båda två och planterade om dom på baksidan av huset och problemen med avloppen försvann direkt och har inte heller återkommit!!! Pilarna var inte ens speciellt stora!!
Så mitt råd är att ta bort dom!
Dålig stil av plantskolan att inte informera om riskerna ifall de kände till att ni hade tänkt plantera träden i närhet av v/a-ledning.
Jag rekomenderar dig att flytta på dem och välja nån annan sorts träd till framsidan.
hjärtegull
01-09-2008, 15:49
Frågade du på plantskolan om det skulle kunna utgöra något problem då?
mimmi 1
01-09-2008, 16:29
Nej, men jag hade väl inte en tanke på att det överhuvudtaget skulle vara några problem... eftersom jag inte visste om detta förän efter vi hade planterat dom....
Tyckte att bollpilen var precis det vi ville ha... snabbväxande, grön o frodig..., fin ja!!
Så här med facit i hand, så borde väl plantskolan ha upplyst om, att inte plantera nära avloppsledningar, om det är ett sådant vanligt problem???
Nån som kan svara på hur långt ifrån avloppsledningar man kan sätta dom då?? ifall vi måste flytta på dom ??
Aqvakul
01-09-2008, 16:33
CITAT (mimmi 1 @ 01-09-2008, 17:29)

Nån som kan svara på hur långt ifrån avloppsledningar man kan sätta dom då?? ifall vi måste flytta på dom ??
10 - 12 meter bör väl vara ett slags "säkerhetsavstånd".
mimmi 1
01-09-2008, 18:42
Alltså.. jag har grunnat halva dagen... så kom jag att tänka på att våra f.d grannar i förra huset, hade två st. enorma silverpilar framför huset, stora som fullvuxna björkar... alla avloppsledningar går ju från huset och ut i gatan, har dom bara haft tur ?? eller har andra bara haft otur?? (jag griper efter halmstrån ;o)
CITAT (mimmi 1 @ 01-09-2008, 19:42)

Alltså.. jag har grunnat halva dagen... så kom jag att tänka på att våra f.d grannar i förra huset, hade två st. enorma silverpilar framför huset, stora som fullvuxna björkar... alla avloppsledningar går ju från huset och ut i gatan, har dom bara haft tur ?? eller har andra bara haft otur?? (jag griper efter halmstrån ;o)
Ja, jag med känner till en familj som har ett par fullvuxna silverpilar på sin framsida. Men jag för min egen del skulle inte våga plantera sådana träd nära våra v/a-ledningar. Tycker inte att det är värt risken eftersom jag är rädd för att det skulle kunna bli både mycket besvärligt - och dyrt ifall rötterna tränger in i rören och proppar igen dem. Våra ledningar ligger på 2,5 meters djup = frostfritt för vår del av landet. Midsommar -06 gick en kommunal vattenledning sönder, inne på våran tomt. Så här såg det ut när de hade grävt halva gropen ungefär...

Jag är som sagt inte beredd på att utsätta vår tomts framsida för ett sådant senario igen - frivilligt...
mimmi 1
02-09-2008, 19:59
men oj oj oj!!!! ja, allt kan ku hända här i livet!! jag har pratat med maken om att vi kanske måste ta bort pilarna, men han tycker jag är tokig!! har visat honom alla råd jag fått här, men han tror att dom som drabbats har haft en osedvanlig otur!!
Ja, vad gör man?? vi får nog grunna över vintern, och lära oss mer, så får vi se hur vi gör!! men jag förstår dej Betty, att du råder oss att ta bort dom, när jag ser bilden av er tomt!! även om det inte var pilar som orsakat skadan!!
Just klotpilen/bollpilen är mindre benägen att täppa igen avloppsrör, men liksom med alla snabbväxande och därmed törstiga träd finns alltid risken. Det är dock inte helt rättvist att jämföra bollpilen med andra, storvuxna pilar. Med en storvuxen pil hade rådet varit självklart att omedelbart flytta träden.
Generellt är de flesta snabbväxande träd också törstiga. Är det torrt i markerna där de står kommer de att söka sig till fukten som bildas mellan rören och jorden, och sedan växa längs med röret. Där det finns en skarv kommer rötterna, som är mycket tunna i spetsarna, att söka sig en väg in. Generellt gäller att i stort sett alla avloppsledningar som har skarvar är möjliga för trädrötter att förr eller senare tränga sig in i.
Men om dina bollpilar kommer att göra det och om det i sådana fall kommer att ske inom fem eller tjugofem år beror på så många faktorer att jag inte ens vågar mig på en gissning. Personligen skulle jag, på min egen tomt, ta risken om jag gillade träden. Uppstår problem kan man renskära i rör (maskin går in på ett ställe och rotbeskär i rören) även om det inte är en helt billig historia. Men det finns mycket annat som är dyrt här i världen också! ;-)
mimmi 1
04-09-2008, 20:08
Tack, snälla gulliga Cilla !!!! jag tror på dej!! vill så gärna ha dom kvar, och har också hört att bollpilen inte är lika häftig som stora pilar, vad gäller rötterna...
Så om vi är noga med att vattna regelbundet, så kanske inte rötterna behöver söka efter fukt i våra avloppsrör!! ;o)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.