MayaLisa
Idag har jag badat(läs dykt) i min damm...

Hade planterat ett par näckrosor i korgar, som sig bör (Attraction och Gonnerre), och skulle få ner dem på de respektive djup som de skulle ha, dvs 100cm och 110cm...

Men , just det...hur skulle jag få dit dem, annat med handkraft...tog med mig tumstocken och började vada i,(kom ihåg att lägga ur mobilen från bakfickan denna gång smile.gif ) och , det blev ju rätt djupt...vattnet nådde mig till låren, för att efter hand krypa upp över magen, huvva, , inte särskilt varmt var det ...

Så den korgen som skulle vara på det djupaste släppta jag ner den...kände hur den kantrade, så...det var "bara" att ta ett djupt andetag, dyka under och fatta tag i korgen...göra samma sak en gång till(dvs dök) och ställa den på plats där jag ville ha den...dyngsur från topp till tå...tittade mig omkring...inga grannar...skönt..tassade upp på altanen och svidade av mig för att tassa in och ta en varm dusch...

Började sedan undra hur jag ska bete mig då jag i höst ska koppla ifrån slangen från pumpen ,den som går upp till filtret och bäcken...måste jag bada då med? Det lär blir svinkallt!

Har någon ett tips om hur jag ska göra , så jag slipper bada så blir jag glad smile.gif

/Maya
DragonLady
Du har väl en slang o en strömsladd du kan dra upp pumpen med... yes.gif
Jag kommer att använda mig av min kratta.. pumpen har ett handtag uppepå o där tar jag tag med krattan.
Samma sak med en ros jag köpte sist, där satte jag korgen i vattenkanten.. den blir inte så tung i vattnet, sedan tog jag tag i kanterna med 2 krattor och lyfte den till en bra plats på botten.. voila.. inget dopp.. crazy.gif
MayaLisa
Okey...Har du satt en ros i dammen? Vilken sort isf?
/Maya
Platinum
Kör på kratta eller liknande, dumt å lyfta saker med strömkabel (kan bli kortis om man har otur).
HelenJ
CITAT (Platinum @ 31-08-2008, 16:06) *
Kör på kratta eller liknande, dumt å lyfta saker med strömkabel (kan bli kortis om man har otur).

Inte bara dumt, till de flesta elektriska artiklar står det faktiskt i bruksanvisningen att man absolut inte får dra i sladden!

Jag band fast en rejäl bit tvättlina i min pump innan jag sänkte ner den. När den ska upp drar jag i linan och hjälper till med min långskaftade kultivator - eftersom den har tre klor är den lättare att peta in i handtaget än en kratta. När det gäller näckrosor använder jag också kultivatorn att sänka ner dem med, och ett kvastskaft el liknande att styra dem så de inte välter. Funkar hur bra som helst.
MayaLisa
Låter som bra råd...tackar!

Badar gärna lite på sommaren, men inte på hösten...
Platinum
CITAT (HelenJ @ 31-08-2008, 20:58) *
Inte bara dumt, till de flesta elektriska artiklar står det faktiskt i bruksanvisningen att man absolut inte får dra i sladden!

Jag band fast en rejäl bit tvättlina i min pump innan jag sänkte ner den. När den ska upp drar jag i linan och hjälper till med min långskaftade kultivator - eftersom den har tre klor är den lättare att peta in i handtaget än en kratta. När det gäller näckrosor använder jag också kultivatorn att sänka ner dem med, och ett kvastskaft el liknande att styra dem så de inte välter. Funkar hur bra som helst.

, till de flesta elektriska artiklar står det faktiskt i bruksanvisningen att man absolut inte får dra i sladden...

Snart vinter, ljusstakar å tok. Inga rycka sladdar då heller.
henriks
Om det är mer än en meter djupt... kan inte pumpen vara kvar i dammen då? lär ju inte frysa så djupt?

PS
rycka i sladdar.... nä, det är inte bra, men jag trasslade in en trefaskabel i gräsklipparen sist jag klippte - det är värre! thumbdown.gif
DS
HelenJ
CITAT (henriks @ 31-08-2008, 22:33) *
Om det är mer än en meter djupt... kan inte pumpen vara kvar i dammen då? lär ju inte frysa så djupt?

Min pump är igång hela vintern. Men jag tar upp den nån gång om året och rengör den.
MayaLisa
jo, pumpen ska vara kvar, men jag ska koppla loss slangen som går upp till bäcken.
MayaLisa
hmm, idag var det dags igen...tidigt på morgonen (innan grannen är ute) . Jag har misstänkt att jag inte fick till det ordentligt då jag satte näckroskorgen på plats sist... Jag klev i , beväpnad med fiskehåv klev jag i och jag fick fatt i den , och den låg i djuphålan...som jag trodde. Burr, ska inte bada mer i år.
Nu har jag satt handtag på korgen och satt den betydligt grundare så att den får bättre med ljus.
jaja, vem har sagt att man är alltigenom klok....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon