|
Återigen har en häst dött på travbana. Jag hörde en gång i tiden av en ridande kamrat att dessa två sporter vi har på landets banor är rent djurplågeri och borde förbjudas, vad anser ni? http://www.aftonbladet.se/trav365/article3212933.abcitat från aftonbladet CITAT Åke Svanstedt lyckades landa på benen, men märkte snabbt att det inte gick att rädda hästen. – Det kan ha varit ett blodkärl som spruckit. Det här händer inom travsporten, precis som i andra sporter. Det är en chockerande upplevelse, säger travkusken Bo Eklöf Undrar inom vilka andra sporter det sker dödsfall lika ofta som i ridsporten....
Aqvakul
31-08-2008, 06:50
I relation till antalet utövare så är nog fälttävlan absolut värst.
Det som retar mig är när det efter en olycka konstateras att "hästens liv gick inte att räddas". Ofta handlar det om benbrott. Jag uppfattar att avlivning ibland sker därför att det inte är ekonomiskt lönsamt att rädda hästen, har jag fel?
henriks
31-08-2008, 08:21
Jag är ingen hästmänniska själv (vill bara börja med det för tydlighets skul) men eftersom jag har en syster som arbetat proffessionellt med hästar i 25 år har jag inte kunnat låta bli att snappa upp en del.
Vad jag förstår har hästar oerhört svårt att repa sig efter ett benbrott, så det mest humana är oftast att avliva hästen istället. Har knappast med ekonomi att göra, om det hade bedömts att tex en travhäst hade kunnat bli frisk igen hade man knappast avlivat den med tanke på hur mycket pengar och tid det är insatt i träningen av hästen innan den kom så långt, så argumentet att man avlivar för att det är billigast håller inte.
Om man skall förbjuda hästar att tävla på trav & galoppbanor - då måste vi väl förbjuda många sporter för människor också? Tänk vad mycket onödigt lidande alla idrottsskador skapar.
Du kan inte tvinga en häst att springa snabbt - den gör det för att den vill!
Aqvakul
31-08-2008, 08:26
Jag är absolut ingen motståndare till hästsport.
Min misstanke om att man väger in ekonomiska argument när man avlivar kvarstår dock. Om hästen repar sig, men inte kan konkurrera i lopp, så blir den ju en kostnad istf en källa till intäkter......
henriks
31-08-2008, 08:54
Frågan är hur man skall övertala hästen att inte stödja på benet medan det läker? Beordra sängliggande? Söva hästen i en månad? Då om något kan man väl prata om djurplågeri.
Jag tror iofs att det förekommer djurplågeri här och var inom hästsporten, precis som att det med jämna mellanrum kommer fram att det förekommer djurplågeri på andra ställen i samhället - gamla tanter som har svanar i en lägenhet, djurägare som av en eller annan anledning missköter sina djur mm mm
Självklart skall dessa djurplågare lagföras och helst hindras från att hantera djur, men om två hästägare har var sin häst som brutit benet och den ena avlivar hästen direkt på travbanan och den andra släpar med sig hästen därifrån till veterinären som spikar/skruvar/gipsar ihop benet och söver ner hästen tillräckligt länge för att det skall ha en chans till att läka... då vet jag ju vem av dem jag tycker plågar sitt djur mest.
Edit: Jämför nu inte med människor... för för det första kan man inte "avliva en människa av humanitära själ" men framförallt kan man tala om för en människa att om hon bara gör si och så och är försiktig med sitt brutna ben kommer det att bli helt bra igen efter si och så lång tid.
Försök tala om för en häst att den inte skall försöka göra sig av med gips och bandage på sitt skadade ben utan att söva ner den.
Jag tycker personligen inte om sporter där man använder djur som inte kan tala om hur de mår och där de pressas så hårt. Lägg därtill att de börjar tränas flera år innan de är färdigväxta, vidrigt. Har en häst inte lust kanske den inte blir världsstjärna, men det förekommer fortfarande tex. barrering i hoppsammanhang. Hästen drar alltså upp benen när de hoppar i "panik" för att inte få djävligt ont i dem om de slår i bommen. Inte för att den tycker det är kul.
Benbrott på hästar är inte lätt, de går att hänga dem i vaggor för att avlasta benen, men hästar är gjorda för att ständigt vara i rörelse. Det kan leda till cirkulationskollapsar och annat, för att inte tala om mentalt att hänga där i månader eller vad det kan bli fråga om.
Aqvakul
31-08-2008, 10:54
OK, jag är så överbevisad man kan bli om att hästar som bryter ben kan behöva avlivas....
 Tror säkert att man kunde gjort mer flera gånger, men benbrott på häst är i allmänhet inte en god prognos. De är alldeles för stora djur med för små ben när de väl går av. Tyvärr. Tillochmed en spricka kan bli för mycket om den sitter illa till.
Att man inte kan tvinga en häst till att springa fort är väl inte hela sanningen, det finns ju spön som snabbar på också.
Har inget emot hästsport men det jag vänder mej emot är att hästarna faktiskt slits ut på travbanorna, och när en travhäst är utsliten i knän osv, vad händer med den då? Jo ibland är det unga tjejer som köper hästen för att de tycker om den, även om de vet att hästen har ont både här och där och inte kommer att klara trava, eller så går den vidare till slakt.
Barrering är ett liknande elände, vi missbrukar och utnyttjar djuren för att tjäna pengar och helst bli rika på dem.
Mårbacka
31-08-2008, 16:16
Det är inte bara djurplågeri det handlar om, det är även beroendeframkallande.
Platinum
31-08-2008, 17:53
Om en travare skadas under en tävling så tror inte jag alltid pengarna styr till 100%. Har den chanser att bli frisk så kan den ju kanske gå till avel, även om den inte kan tävlingsspringa mer.
Snigelhatare
01-09-2008, 08:15
Hoppning på elitnivå är utan tvekan djurplågeri. Främst för barreringens skull, men jag tror ju inte att ett så stort tungt djur mår bra av att hoppa så högt och landa med alla sina kilo, vissa ryttare låter hästen svänga redan i landningen.
Jag tänker på alla stackars hästar som inte lyckas blir duktiga och slacktas för att de inte duger vare sig till avel eller tävling, såna hästar slänger de ju nästan efter en och man kan få dem gratis många gånger, ett fåtal har tur och hitter nya hem men knappast alla. Det tycker jag är hemskt och en variant av djurplågeri. Och alla onödiga förslitningskador
Jag spelar varken på hästar eller hundar, för jag vill inte stödja den typen av verksamhet.
Det går inte att jämnföra med människoridrott, möjligen idrott för barn som kan ha svårt att föra sin talan, men vuxna kan lägg av om de vill och känner till att det kan bli skador osv. Onödigt lidande må så vara, men självförvållat.
Jan Lindgren
02-09-2008, 09:22
Hej! Jag håller med om att rida in hästar innan de är färdigvuxna är helt olämplligt. Jag har aldrig ridit in några av våra hästar innan de är 4,5 år. Löp för tvååringar borde förbjudas. Hästarna är inte tillräckligt utvecklade för att klara de påfrestningarna. Hästkött är både gott och miljövänligt. Hästar släpper troligen inte ut lika mycket metan som idisslare. Frågan är om det inte vore bättre med hästuppfödning istället för att ha köttkor. Tyvärr har jag inte sett någon vetenskaplig utredning om utsläppen från hästar. Tråkigt nog är slaktpriserna för låga i Sverige så en del hästar går på export för att slaktas. Levande djur ska inte gå på export som slaktdjur. MVH Jan Lindgren
Hej! Jag har också reagerat på att hästar som används i tävlingssammanhang körs/rids och tränas hårt så mycket tidigare än "vanliga sällskapshästar". (vet inte hur det är nu, men förr fick hästar under 5 år inte användas som skolhästar tex). Och visst är vissa av missbruker som barrering otroligt fel... Men jag har också haft att göra med hästar som verkligen tycker det är kul att tex hoppa, eller gå på dressyrbanan och så vidare. Jag tror de flesta av hästarna som används i sina sporter gillar det de gör. såg nyligen en gammal travhäst nöjesspringa på bana, helt spö-fritt, med svansen i vädret och en j**la fart.  Tror de som är framgångsrika är det för att de har viljan och att det därför avlats lika mkt på den som snabba ben. Sen är det ju knepigt med att de inte kan säga vad de vill eller inte vill... Fast det problemet finns i alla "djuraktiviteter". kattutställningar? hundsporter? Jag oroar mig tex ibland för om katterna tycker det är jobbigare med resan till landet än det tycker det är skönt att komma dit  . (inte fullt lika allvarligt, men lite samma filosofiska problem)
Min kuse tycker det är kul att hoppa av någon outgrundlig anledning, men då talar vi om 20 cm höjder.. Jag vill att han ska leva i 100 år och inte slita ut sig så det blir bara några skutt då och då. Han är tung, hoppningen sliter ju på frambenen.
Så fort det kommer pengar med i bilden är risken stor att vettet försvinner ur sporterna känns det som.
Med de nya reglerna så tror jag inte det blir så mycket häst kvar att äta. Inte många hästar som levt ett liv utan att någon gång fått fenylbutason (smärtstillande och antiinflammatorisk) eller liknande medicin med livslång karens. Nu har de ju järnkoll (??) på sådant genom hästpassen. Men, föds de upp bara till mat går det väl. Men det är en annan diskussion än den om hästsport.
"pensionerade travare" kan ofta inte gå i vanlig hage där det är något ojämnt. De snubblar på precis allt.
Det kan inte vara naturligt att bara få vistas på plan mark där de inte kan beta. Maten kontrolleras och vägs noga.
Skillnaden på travfolk och ridfolk är nog iaf pengarna. (inkomst eller utgift)
Det finns inte många travare som står och tränas inne på travbanan enbart de flesta bor ute på gårdar med "vanliga" hagar. För att trava fort måste hästen vara frisk för annars svarar den med att galoppera och en travare utvecklas mycket tidigare än tex ett halvblod vilket gör att man kan köra in dem och träna dem tidigare. Sen finns det rötägg  innom all hästsport som inte borde hålla på med djur men det tror jag inte är mer förekommande innom någon speciell gren än någon annan. Våran veterinär är en högt ansedd dressyrryttare, och hon säger att ridfolket har mycket att lära av travfolket ifråga om hanteringen av unghästar
Detta är ju ett ämne man kan diskutera i all oändlighet. Visst finns det hästar som lider. Absolut... Men det finns också hästar som får bättre mat än våra egna barn... (i skolan) Många hästägare oavsett om det är trav, galopp eller vanliga hästar för nöjes skull vårdar sina hästar ömt och jag vet att det svider djupt och många sörjer sina hästar när de måste avliva dem t.ex p g a benbrott. Travtränare lever med sina djur, för sina djur och bryr sig. Men skitstövlar finns det här med. De flesta travtränare vårdar sina djur ömt och har djurets bästa för sina ögon. Även om det kan tyckas grymt att avliva djuren på banan så är det faktiskt humanare än att försöka läka benbrott. Kostnaderna är stora och precis som andra i tråden tidigare sagt så är ett gipspaket på hästen en plåga då de inte är skapade att vara stilla. Sedan skulle jag vilja påpeka att de travare som syns på banorna faktiskt är ordentligt grundtränade. De finns många av dessa hästar som både rids och körs och går i stora kuperade hagar. Dessutom kontrolleras hästarna av veterinär innan start. Det händer att hästar inte får starta pga dåligt skick och får då startförbud i ett antal dagar (minns inte hur många det är). Hästar som trots allt kommer till start och ändå gör ett dåligt lopp (långt under det normala) kan få startförbud de med. Sedan handlar det även om tränarens rykte. Om denne startar hästar som absolut inte är redo för det får han inte nya hästägare till stallet och då går det inte runt ekonomiskt. Att visa upp en häst i bra skick är faktiskt mycket viktigt. Och detta kan man endast göra om man sköter djuren och vårdar dem väl. För tränade ögon syns det lång väg när hästen är sjuk, skadad eller dåligt tränad. Precis som ruggis säger så är det ytterst få travare som står alltid på travbanan. De flesta tränare har en gård där de har sina djur. En del tränare byter plats på djuren (två veckor i stallet vid banan och två veckor hemma) under träningsperioderna. När det gäller inkörning av travare finns det många åsikter. Visst man börjar tidigt med att vänja dem vid sele och bett. Det är inte ovanligt att det görs redan som 1,5 åringar. Men ingen kör så unga djur. Travare födda 2006 är två år i år (2008) oavsett om de är födda i mars eller i juli... Man ser en del tvååringar i startlistorna men långt ifrån alla. Det handlar om mognad. Relativt många kommer inte till start ens som 3 åringar. Efter lång och riktad avel så är travaren skapad att trava och det är naturligt för dem. I travavelns början har man medvetet valt att avla på de djur som hade bra trav och kunde föra detta vidare. Man kan ofta se travarföl som sätter väg i trav redan när de är ett par dagar gamla. Avslutningsvis. Appropå det här med spö för att få dem att springa fortare. Läs denna artikeln så förstår ni varför måldomarna finns. spödrivningmvh Ciczi, travartjej sedan 20 år tillbaka.
Interssant artikel, visste inte att de kontrollerade antalet spö-maningar, men det är ju bra att de gör det. 49 rapp är definitivt hemskt och extermt. Men jag vet många hästar som helt enkelt ignorerar spöet vanligen, så jag undrar om det gör så ont när det används "rätt"??? vad tror ni?
Aqvakul
22-09-2008, 17:42
Min erfarenhet av människor som sysslar med hästsport är att de är genuint hästintresserade och djurvänner. Klart att när det handlar om tävling och pengar så finns det människor som har för mycket "vinnarskalle" och går över gränsen. Jag är dock ganska övertygad om att sporten har förmågan att självsanera sådana problem. Om hästsporten präglades av djurplågeri skulle många protestera och vända sig bort från den.
CITAT (Aqvakul @ 22-09-2008, 18:42)  Min erfarenhet av människor som sysslar med hästsport är att de är genuint hästintresserade och djurvänner. Klart att när det handlar om tävling och pengar så finns det människor som har för mycket "vinnarskalle" och går över gränsen. Jag är dock ganska övertygad om att sporten har förmågan att självsanera sådana problem. Om hästsporten präglades av djurplågeri skulle många protestera och vända sig bort från den. Håller helt med dig!!! Men frågan är väl egentligen om det man tror är bra egentligen är fel. För ca 10 år sedan var det ett reportage om att det var djurplågeri att rida hästen i form för att det var en onaturlig arbetsställning. Tror inte på det alls eftersom hästarnas ryggar verkar må bra av det, men svårt att veta helt...
Aqvakul
23-09-2008, 07:51
CITAT (Miro @ 23-09-2008, 07:51)  Håller helt med dig!!! Men frågan är väl egentligen om det man tror är bra egentligen är fel. För ca 10 år sedan var det ett reportage om att det var djurplågeri att rida hästen i form för att det var en onaturlig arbetsställning. Tror inte på det alls eftersom hästarnas ryggar verkar må bra av det, men svårt att veta helt... Däremot så tyckte jag det var bra när det blev uppmärksammat att hästar är flockdjur och inte mår bra av att vara ensamma. (Diskussionen som följde att myndigheterna bryr sig mer om ensamma hästar än om ensamma människor, kan vi lämna där hän.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|