Hej
Jag har fått skott av vildvin. Ung hälften har överlevt 3 veckor. Stoppade hälften i jord och hälften i vatten, verkar inte vara någon skillnad !?
Nu till frågan. Kan jag plantera ut dem nu? Överlever de vintern eller skall jag försöka förvara dem någon annanstans, var?
Skall plantera i en slänt som inte har allt för mycket jord men de verkar tåliga, något jag skall tänka på?
Jag kan också få vinrankor, något jag skall tänka på när jag tar dem och huroch när skall jag plantera ut dem?
Tacksam för svar
Pia
Man kan vinrankor på en ljus balkong. Växten övervintrar desto bättre ju större krukan är. Kärlet för en vinranka ska ha minst 50 cm diameter. Kärlet dräneras med Lättgrus. Till vintern lönar det sig att fodra planteringskärlet helt och hållet med styrox som skydd mot köld. På en inglasad balkong ska man komma ihåg att vädra på vårvintern, så att inte solen får temperaturen att stiga för högt. Efter höstens beskärning kan en vinranka i kruka ännu föras för övervintring också i en sval källare.
H: Bassam
Platinum
31-08-2008, 14:15
Det du ska tänka på är att klättrare behöver nått att växa mot, spalje eller liknande.
Vet heller inte vart i Sveriges avlånga land du bor, men ska du sätta perenner ute så ska de ner i backen en bit före tjälen kommer så de hinner rota sig innan vintern. Om de kan stå ute beror nog också på var du bor och vilka arter det rör sig om.
Bor i Stockholm och plantorna ska ut i en slänt i söderläge.
Om jag förstår dig rätt så kan jag plantera ut dem nu innan kälen kommer?
mvh
Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.