Man läser i alla tidningar att det är jättelätt att dra upp clematis. Har provat i 4-5 år( med mycket frö) men bara fått upp 1 styck Moonlight( STA-frö), vad tycker ni? eller kan nån ge mig tips Agneta
Christer i Falköping
31-08-2008, 11:23
Det varierar en hel del mellan sorterna. Småblommiga brukar gro jättelätt. Men de storblommiga kan vara betydligt kinkigare. Enklast är att så dem på hösten och låta dem stå ute under vintern. Kan tänka mig att de som blommar tidig vår dessutom kan gro i värme, men det har jag aldrig testat själv. Christer.
Så dem ganska så ytligt.
Finn Klematis
31-08-2008, 13:14
Hej!
Christer har helt rätt grobarhet och tiden för att ett klematisfrö skall gro varierar mycket. Dom småblommiga som blommar våren,gror på 5-6 veckor. Viticella och viticella hybrider där kan fröet ligga i jorden upp till 4 år för att gro. Jag frösår bara stor- blommiga hybrider. Jag sår i kruka och märker krukan noga. Det är väldigt spännande att se resultatet av en hybridsådd. Man blir oftast besviken.
Mvh. Finn
Agneta z5-6
31-08-2008, 18:11
4år.... vem har tid att vänta....så egentligen är dom ganska billiga i inköp då. Det är bara spänningen att se resultatet man missar,.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.