Full version: Idegran + rosor
rodeorm
Jag skulle vilja samplantera idegran och rosor i en rabatt.
Idegranen skulle vara som bakgrundsväxt med sin vackra gröna färg
samt även skydda rosorna mot kyla o.blåst.
Jag undrar nu om idegranens rötter eller barr påverkar rosornas tillväxt negativt.

MVH.
Svante Lindman
Ingrid på Västkusten
Ja alla häckväxter påverkar negativt, men det löser man genom att ha ett visst avstånd mellan idegranen och rosrabatten. Alternativt så höjer Du upp rosrabatten kanske en 30 cm ovanför backen så kan Du plantera hur nära Du vill. Den lösningen har jag ;-)

Hälsar Ingrid
Hannele
Jag samplanterar på mitt torra berg och ser inget negativt.
Ingo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-09-2003, 18:29)
Ja alla häckväxter påverkar negativt

Hur menar du då? Då borde ju alla andra buskar överhuvud taget påverka negativt - häckväxter kan ju vara rätt skilda saker...
Ingrid på Västkusten
Rötterna alltså ;-))))) planterar man växter på rad så har rötterna tre vägar att gå - höger,vänster och neråt. Mycket av rötterna brukar gå höger-vänster......d v s ut i rabatter och land, eftersom detta är i konkurrens med de övriga medlemamrna i h'äcken så satsar häckväxterna mer på dessa rötter.
Beroende på vilka häckväxter har de olika sorters rötter och upplevs olika besvärande. Idegran och rosor är en fin kombination och väl värd att anstränga sig för att få snygg.

Hälsar Ingrid
Ingo
Ja då förstår jag hur du menar, Ingrid. Men om planteringssättet är problemet så behöver man kanske inte sätta idegranarna så tätt? 'Hillii' t.ex. är ju rätt bredvuxen, så man kan få en bra grön fondeffekt utan att sätta plantorna på "häckavstånd".

För övrigt, rodeorm, du nämnde ju också barren som möjligt problem - antar att du tänker på ev. försurande effekt då? Det borde inte vara ett problem eftersom idegran inte fäller mycket barr, i a f inte om den mår någorlunda bra.
Cilla
Jag har just satt en ros i utkanten av grenverket på en idegran. Den verkar må sisådär, men jag är nöjd om den orkar sticka upp lite grand och överraska med en och annan ros i idegranens mörkt gröna.

Idag växer mängder av spånejlika upp ur idegransbuskaget - i augusti ser det det ut som att idegranen blommar.

Såpnejlika för omöjliga, torra, trånga växtställen blir för övrigt ofta bra. Men då är vi inne på avvikelse från ämnet...

Spånejlika. Ca 70 cm hög med rosavita blommor i flockar, blommar länge i augusti, friskt grönt bladverk. Mer finns här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon