Iris
Jag har mängder med bark och "rens" från botten av en gammal virkeshög.
denna rikedom måste naturligtvis tas tillvara!

Men hur är bäst?
Lägga upp en kompost på marken och blanda med annat jox i olika lager?
Lägga barken för sig och på så vis kanske åstadkomma egen barkmull?

Lägga i plastsäck och hoppas på det bästa?

Kan man hacka den i kompostkvarn? - jag har iofs en kass kompostkvarn så den kommer säkert inte klara det utan att gegga ihop.

Jag har en vanlig varmkompost, stängd, men jag vill nog inte fylla upp den med all denna bark, utan kompostera barken på en lite "större" nivå.

Blir glad för alla infallsvinklar på barkhantering rolleyes.gif
Jan Lindgren
Hej!
Du kan nog använda alla dina förslag. Tänk bara på att det går åt mycket kväve för att barken ska multna. Du kan använda vilket kvävehaltiga gödselmedel som helst. Jag använder kalksalpeter eller urin. Urinen gör sig bättre på en komposthög än infiltrerat i grundvattnet.
MVH
Jan Lindgren
Iris
Hmmm, ja. det låter ju hoppfullt!

Nässlor är väl också kväve?

Preussen
nja, nässlor är en växt biggrin.gif. gör nässelvatten så får du ut kvävet.
håller med Jan vad han ovan skrivet. själv så använde jag mig mkt av urin förra året då jag fyllde upp en ram med bla vetehalm för att använda den som djuppbädd. jag bad vänner, släktingar och bekanta att slå en drill på bädden. det funkar bra så länge de inte går på cellgift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon