CITAT (Moonbeam @ 31-08-2008, 11:51)

Nu har mina bebisar jag köpte på Odla tagit sig rejält. Men de är så taniga och rangliga. De växer på pinne, men jag undrar om jag ska klippa ner dem nu så de kan bli lite grövre? Eller ska jag vänta till våren? De har inte blommat ännu och ser inte ut att vara på väg heller.
Nu vet jag dessutom vilka det är-hittade lappen med namnen på

p. caerula
P. amethyst
P. auranthia
Auranthian har dock tagit sig ganska dåligt och haft en vända med trips, så den har jag inte fotat. Det är caeruelan och amethysten som tagit sig bäst.
Passiflora aurantia kan du låta växa till sig mer övervintra den i en temp på +15c och ge den extra ljuse på vintern om du kan . och ta sedan ut den på sommaren om du kan när det är runt +15c och ta in innan det blir kallt . den trivs bra ute , men även inne om den hålls fuktig .
p. caerula
P. amethyst - vill vila svalt under vintern ca +5c +10c . och gärna vara ute under vår-sommar-höst och hållas fuktiga hela tiden . dom kan du också toppa till våren ner till 4bladpar . sedan bildar dom knoppar om vintern är sval plus om nätterna är svala under sommaren ca +10c +15c men är det över +20c på nätterna får dom istället en hög tillväxt . så därför växer dom lite saktare men blommar bra .