LenaFriman
31-08-2008, 12:09
Jag vet att man inte ska ha blomrabatter nära hus pga fukten.
Tänkte ändå ha en rabatt ca 30-40 cm ut från garageväggen, kan det orsaka fuktproblem trots att det inte är tätt mot väggen??
Mvh Lena
det är bättre om du sätta isolering mellan rabatten och väggar.
H: Bassam
ingrids
31-08-2008, 20:08
Om jag förstår dig rätt planerar du ett 30-40 cm "glapp" mellan väggen och rabatten. Då skulle jag våga tro att det räcker med den dränering som finns närmast garaget, eftersom du ju inte ersätter den med jord som blir blöt eller vattnar alldeles mot väggen. Plattor eller grus närmast garaget hjälper till och blir ju snyggt också.
LenaFriman
31-08-2008, 21:08
Ja Ingrids, just så har jag tänkt, med sand & sedan stenar, det ska vara stenar runt hela huset också!
Bassam, hur menar du med isolering mellan rabatt & vägg?
henriks
31-08-2008, 21:13
Att ha stenplattor närmast huset och sedan rabatt utanför tycker jag låter utmärkt. Jag skulle dessutom vilja påstå att det nog inte är att du vattnar rabatten som är största orsaken till att inte ha den direkt vid husväggen - snarare att växterna hindrar fasaden att torka ur ordentligt. Värst givetvis för träfasad bakom lummiga klätterväxter
Dessutom med luft mellan huset och rabatten så är det ju lättare att komma åt "baksidan" av rabatten
En av våra grannar satte plattor mellan huset och rabatten - de fick problem med att små svartmyror kom in på våren. Vi satte grus i stället för plattor - och har inga problem med svartmyror på våren. Svartmyrorna har ofta sina bon ytligt i sanden under plattor. Tidigare när vi hade rabatten direkt mot huset hade vi också problem med svartmyror.
LenaFriman
01-09-2008, 20:07
Tack för svaren!
Svartmyror inne låter ju inte så trevligt!
Mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.