skogstroll
31-08-2008, 12:13
Halloj, jag börjar nu bli ganska less på min rosentry som nog har några år på nacken. Det är mycket torra döda kvistar och bladen ser fläckiga ut som om de vore sjuka. Den blommar på tidig vår så jag undrar om jag kan beskära den nu och hur hårt?
mimmi 1
31-08-2008, 13:12
beror väl på var i landet du bor. men bästa tiden är ju tidig vår.. just rosentry brukar ju växa upp till ursprungshöjden redan samma sommar,så man ska inte vara rädd för att beskära rätt hårt. Om den inte är så stor som ett mindre träd, och väldigt vedartad i stammen, är den så väldigt hög, och gammal, så vet jag faktiskt inte, men sådär upp till ett par meters höjd, klarar den att bli helt nedklippt iallafall, för det har jag gjort flera gånger själv, med lyckat resultat.
Aqvakul
31-08-2008, 13:18
Håller med mimmi 1!
Skär ner den helt, tidigt i vår. Jag kan nästan garantera att den kommer igen med våldsam kraft.
Så skulle jag också gjort, och sedan sett till att vattna. Om den haft bladproblem pga löss, torka eller annat i sommar så kommer den föryngrade behöva hjälp nästa sommar.
Hej!
Va´ bra att få svar på detta, min ser precis ut som du beskriver; risig, torr o trist! men då får jag "hia" mig och invänta våren!
Ha en trevlig söndag!
Evvy
Biggan_
07-09-2008, 11:03
Går alla trysorter att skära ner helt med samma resultat som rosentry?
Aqvakul
07-09-2008, 12:36
Ja, vet ingen sort som inte skulle klara det ...
Biggan_
08-09-2008, 11:20
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.