Jultorpet
Jag köpte Phlox här från Odla.nu för ca fyra år sedan. Tyvärr har jag ingen koll alls på vad det är för namnsorter. Letade igenom växthuset i dag efter ledtrådar. Hittade en massa påsar och etiketter med namn, växter köpta från Ocla.nu, men tyvärr inte några Phloxnamn. Någon som kan hjälpa mig?
Det jag har är:

en lila med ljusare stjärna i mitten

en nästan läskigt knallrosa

och en rosa med cerise öga.
Är det någon mer som köpte de här och vet vilka namnsorter det är?
Tacksam för hjälp.
CalleF
Den översta är nog en 'Blue Boy' - de andra två vet jag däremot inget om.
Jultorpet
Verkar inte finnas någon Phloxproffs här confused.gif
Nu har jag faktiskt lyckats hittat ett gammalt mail med en orderkopia från mars 2003! Där finns beställningen på de här tre höstfloxen med och även sortnamn. De heter
  • 'Rijnstroom', det är den knallrosa, är helt säker efter lite googlande.
  • 'Miss Kelly', borde vara den lila men jag tycker den är ljusare på alla de bilder jag hittar på den.
  • 'Nicky', borde då vara den rosa med mörkare öga men det stämmer väldigt dåligt med googleresultaten. 'Nicky' ska vara mörklila eller magentafärgad. Har däremot hittat en som heter 'Miss Pepper' som jag tycker stämmer bättre med min.
Ja, det har ju hänt förr att man fått något annat än det man trodde att man köpte. Nu är det alltså fem år sedan jag köpte dom så jag kommer ju inte alls ihåg hur de skulle se ut heller!

Någon som känner igen de här namnen och kan ge en kommentar?

Sussie F-Flower
CITAT (Jultorpet @ 02-09-2008, 09:51) *
Verkar inte finnas någon Phloxproffs här confused.gif
Nu har jag faktiskt lyckats hittat ett gammalt mail med en orderkopia från mars 2003! Där finns beställningen på de här tre höstfloxen med och även sortnamn. De heter
  • 'Rijnstroom', det är den knallrosa, är helt säker efter lite googlande.
  • 'Miss Kelly', borde vara den lila men jag tycker den är ljusare på alla de bilder jag hittar på den.
  • 'Nicky', borde då vara den rosa med mörkare öga men det stämmer väldigt dåligt med googleresultaten. 'Nicky' ska vara mörklila eller magentafärgad. Har däremot hittat en som heter 'Miss Pepper' som jag tycker stämmer bättre med min.
Ja, det har ju hänt förr att man fått något annat än det man trodde att man köpte. Nu är det alltså fem år sedan jag köpte dom så jag kommer ju inte alls ihåg hur de skulle se ut heller!

Någon som känner igen de här namnen och kan ge en kommentar?

Tyvärr, inte jag. Har inte en susning om vad de kan heta.
Tycker att dom var väldigt fina i alla fall. tummenupp.gif

Hoppas du får hjälp!

Sussie.
Wilmer
Jag har ingen koll på namnen på Phlox, men tycker de är härliga blommor!!
Kilmister
Din "läskigt rosa" har jag själv massor av som en tidigare ägare planterat.
Tack för namn upplysningen. Jag kan säga att den sprider sig fantastiskt.
Jag har delat en planta hur många gånger som helst och har nu en hel uppfart fylld av detta. Av en enda planta.
Klint
Hej! Har en dröm om en "häck" av flox, hur lång tid tar det om man delar innan de blir fullvuxna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon