Full version: Klätterros Rosenholm
Brittinger
Hej,
Jag har en klätterros/buskros Rosenholm inköpt och planterad för två år sedan.
Vet inte om jag skulle ha klippt ner den när jag planterade den. Nu är den kal nertill ungefär
1 meter innan blad och blommor kommer och det ser inte snyggt ut. Min fråga är
kan jag klippa ner den till 15-20 cm och låta den växa upp igen eller dör den då? Och när kan jag i såfall
klippa ner den? Nu eller till våren? Eller måste jag plantera något framför som täcker och isåfall vad?
MVH
Brittinger
Adelina
Föryngringsbeskär den till våren! Ta en tredjedel av de äldsta grenarna hela vägen ner, då kommer det nya skott nerifrån. Detta kan du göra varje år. Sen kan du även beskära de andra grenarna lite lätt.
Brittinger
Det skall jag göra men jag blir lite tveksam. Den har bara två stycken grenar från marken.
Menar du att jag kan ta den ena i vår och vänta till våren därpå och ta den andra?
Brittinger
Ezereht
Har den bara två skulle jag inte göra så. Då skulle jag ta ner dom båda rejält tidigt på våren så att det är nått bladskaft kvar.
Adelina
CITAT (Ezereht @ 01-09-2008, 07:27) *
Har den bara två skulle jag inte göra så. Då skulle jag ta ner dom båda rejält tidigt på våren så att det är nått bladskaft kvar.

Ja precis! En tredjedel förutsätter ju att man kan dela i tredjedelar, haha.
Ta den långt ner i vår och gödsla och vattna ordentligt, gärna en giva senare i juli också.
noranettan
Jag måste erkänna att jag inte rör Rosenholm öht. Det brukar komma nya grenar långt ner varje år. Det enda jag tar bort är intorkat efter vintern. Ifs blommar den på årsskotten så det gör ingenting att klippa ner den radikalt, men om den är så liten känns det lite tufft. Jag har lite klockor och krolliljor och några lägre rosbuskar runt benen på Rosenholm.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon