aqualis
När det blir dags att avsluta säsongen tänker jag blanda in krukjorden i min kompost med förhoppningen att den är sund och bra igen till nästa vår.

Den kompost jag har är ganska stor så den tar lätt de 200 – 300 litarna använd krukjord.
I våras blandade jag till den av ca ½ trädgårdsjord och ½ kompost och det fungerar bra.

Ni som hållit på några år verkar det riskabelt? Skulle ju kunna vända samman en del av komposten och låta allt ligga till våren 2010. Skulle det kunna göra någon större skillnad?

Funderar på att göra mig en varmkompost och få säkrare nedbrytning och näringsämnen från köksavfall på köpet. Blir eventuella växtsmittor bättre nerbrutna i varmkompost ?

Med vänlig hälsning
Sven
Preussen
beroende på vad du odlar så hade jag inte återanvänt jorden på det sättet. främst tänker jag på växtföljden vid odling av tomater och chile/paprika och undvikandet att berika jorden på nematoder. släng ut den i landet istället för att täcka mot ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon