lyckebo
Hej!

Har en humle som växer och frodas mot våran garage vägg... Men jag skulle vilja ha fler på andra ställen i trädgården... Den har börjat få små "kottar" nu såg jag..

Jag är en super nybörjare och undrar var trivs den??? Måste den stå mot vägg?? Hur gör jag för att "föröka" den..?? Kan man plantera "kottarna"....??? Annat och tänka på??

Sorry men måste ju fråga om jag inget vet....=)
Krolliljan
Du kan dela den. Jag har gjort det tidig vår. smile.gif
Piccante
CITAT (lyckebo @ 31-08-2008, 20:49) *
Hej!

Har en humle som växer och frodas mot våran garage vägg... Men jag skulle vilja ha fler på andra ställen i trädgården... Den har börjat få små "kottar" nu såg jag..

Jag är en super nybörjare och undrar var trivs den??? Måste den stå mot vägg?? Hur gör jag för att "föröka" den..?? Kan man plantera "kottarna"....??? Annat och tänka på??

Sorry men måste ju fråga om jag inget vet....=)

Om nybörjare super eller inte vet jag inte (ursäkta, vill inte klaga men reagerade på särskrivningen) men humle odlades förr på störar (höga stänger) i trädgårdar så det går bra att ha de fristående mot en stör, spalje eller liknande.
lyckebo
Haha! supernybörjare.... Ja det såg kanske lite konstigt ut!
Sussie F-Flower
Om det kommer några korta "humlar" ifrån backen så går det att dra upp dessa också. Det räcker med några pyttesmå "rotstrån", så tar den sig där du planterar den.

Skulle inte bli förvånad om det t.o.m. även går att klippa av ca en meter och lägga ner i jorden. Den skulle nog rota sig då också, tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon