lyckebo
Har två krukor modell större utan hål i boten som jag skulle vilja göra små blomsterarrangemang i och ha ståendes vid våran trappa.... Dom båda är i nån zink...plåt historia....

Jag kan tänka mig att göra om dom ofta så några större dyra inköp behöver det inte vara.. Gärna växter och ideér som kan plockas i skogen (bor vid löv och barrskog så det finns massa gott o fint här=)) Har även tillgång till en sjö... Bor i zon 4..

Hade först tänkt att göra något med mossa då det håller sig länge men vad mer kan jag ha???

Vad "åldras" vacker...??

Tänkte variera dom lite beroende på säsong framöver så till Halloween lägger vi dit nån pumpa och nu på hösten lite röda löv men så länge.....?

Bombadera mig med ideér!!
ingrids
Torra knotiga grenar skulle väl kunna vara snyggt som kontrast mot växter. Lingonris om du har en markägare som tycker det är ok. Grenar med rönnbär, fröställningar från trädgården, trådar med glaspärlor som hänger över kanten och ser ut som istappar, kottar, ljung från blomsteraffären ...
Helen i Piteå Zon 5
Ett litet 'höstträd' kanske?
http://www.odla.nu/album/data/helen/5341_p18110.jpg
lyckebo
Åhh! Höstträdet var JÄTTe fint!! Hur gör man??? HIHI.... Vill ha!!!
Helen i Piteå Zon 5
Kul att du gillade det! smile.gif
Jag har cementerat fast grenarna direkt i krukan, sen sätter jag en 'krona' av hönsnät som jag sedan sticker in rönnklasarna i. Sätt i fler 'klasar' än du tror behövs för när det torkar krymper dom... sen kan du spraya på med lim så faller inte bären av så lätt. Krukans yta har jag sedan bara dekorerat med vad jag har, mossa, kottar, prydnadssvampar m.m.
lyckebo
Gjorde en egen variant.

Fäste stammen i krukan med hjälp av jord och stenar. Gjorde sedan en boll av hönsnät som jag klädde med mossa. Plaserade ut lite ekollon och färgglada löv och det blev jättefint.

Kan tyvärr inte ladda upp någon biild nu men kanske senare...
mojan
Jättefint Höstträd, Helen! Jag ska försöka mig på nåt liknande när det blir kallare här. Än har jag blommor.
blomkronan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 01-09-2008, 08:10) *

Urläcker idé jag säger samma sak MÅSTE HA... tummenupp.gif
Vilken tur jag har två gamla krukor och en säck med betång
Får gå upp tidigare i morgon bitti och placka på morgonpromenaden med hunden.

thanks.gif för idea.gif //Mari

En idé till... på sommaren kan man sätt i ormbunkar i hönsnätet och då får man en palm. Då kan man använda den året om...
Chamomille
Rolig idé. Ska knåpas här också. Rent praktiskt, hur gör ni bollen av hönsnät? Knölar ihop bara, eller?
Chamomille
CITAT (blomkronan @ 15-09-2008, 21:01) *
En idé till... på sommaren kan man sätt i ormbunkar i hönsnätet och då får man en palm. Då kan man använda den året om...

Javisst, och på julen - tomtenissar och kulörta kulor i grenen. Jag har fullt upp med min zinkhink just nu. Letar kottar och kom på att vi inte har någon tall på tomten. Ska smyga över till grannen ninja.gif

Lyckebo: Får vi se en bild?

Kul med pysseltrådar yes.gif
Ramred
Blev så inspirerad när jag läste denna tråden, så nu har jag fått gjort två stycken höstdekorationer. Dock inga träd, men med vad jag plockat ihop runt tomten. En mindre till trappan till verandan på baksidan, och en lite högre som får stå ute vid vägen.
[attachment=24319:Höstdeko...oner__2_.jpg]
[attachment=24320:Höstdeko...oner__4_.jpg]
Chamomille
Va fint! Själv pysslade jag igår och gjorde detta

[attachment=24321:Pysselträd.JPG].
Ramred
Tjusigt!
Chamomille
CITAT (Ramred @ 17-09-2008, 14:30) *
Tjusigt!

Tack.
Det var ju kul att gå omkring i trädgården och klippa av diverse grenar och blommor och pyssla..

Fast det är nog en färskvara.. smile.gif
Johanna O
Vad fina skapelser ni gör!
Jag pysslade med för nån vecka sedan. Då vi har mängder med äpplen i år blir många av dessa till dekoration. Några har jag lagt i ett gammalt rostigt emaljkärl.

I zinkkrukorna har jag planterat ljung och prydnadskål, inköpta dock, sedan har jag lagt lite tegelkross på jorden, några fina äpplen, några nypon och några mindre smidesdetaljer som jag hittat på tomten, som gamla handsmidda spikar, gångjärn mm.

Ett tips som blir riktigt snyggt är grenar av hagtorn. De är knotiga och har fina dekorativa bär. Se upp för de vassa taggarna bara wink.gif

Vänliga pysselhälsningar
Johanna
Chamomille
Va vackert Johanna!
Vad heter äppelsorten? Såå fina...
Ja, Hagtorn är vackert, vi har en häck här och det var en sådan gren jag använde i min zinkhink. Taggarna var ju perfekta att fästa surkarten på smile.gif
Johanna O
CITAT
Vad heter äppelsorten? Såå fina...

Tack! Jag har ingen aning vilken sort de är, men träden är riktigt gamla i alla fall.
Vi vill se fler inspirerande bilder!! Posta! smile.gif

MVh
Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon