Iris
Ursäkta trådbombningen denna afton, men det är lika bra att jag ställer alla mina kompostfrågor nu när jag ändå är igång.

Jo, häromsistens läste jag något om att kompostera löv i plastsäck.
Nu har jag glömt var det var jag läste det och hittar givetvis inget om detta någonstans.

Jag har för mig att man helt enkelt fyllde en plastsäck med löv, slängde i några skopor kompostjord, knöt ihop och - väntade? Hur länge?

Blir det inte fasligt tätt i säcken?

Nån som testat, blir det bra?

Kan man använda metoden på annat än löv? *tangerar min andra tråd om hur man bäst komposterar bark*
Aqvakul
Intressant tanke - världens enklaste kompostering!

Känns som det kan börja mögla......

Ska vi testa nu i höst?
Iris
Ja visst känns det som lite mögelrisk??

För tusan, vi testar! det blir inte särskilt dyrbart om det misslyckas.

Någon måste gå i täten för forskningen på det här området tummenupp.gif

Får vänta in lite mera löv bara.
henriks
Är det inte risk att det blir konserverat istället för komposterat?

Visst finns det bakterier som bryter ner organiskt material som klarar sig utan syre, men processen måste ju komma igång först eller?

Jag tycker det verkar lite för likt rundbalsensilage=packa ihop gräs i en lufttät plastpåse=syret tar snabbt slut och nedbrytningsprocessen avstannar.

I och för sig kanske jorden är lösningen - att det kommer med en bakteriekultur som kan sätta igång processen?
Aqvakul
Jag ska banne mig testa med några säckar fram i november.......

TRIAL BY ERROR!!!
henriks
CITAT (Aqvakul @ 31-08-2008, 21:43) *
Jag ska banne mig testa med några säckar fram i november.......

TRIAL BY ERROR!!!

biggrin.gif Skam den som ger sig!
Iris
CITAT (henriks @ 31-08-2008, 21:41) *
I och för sig kanske jorden är lösningen - att det kommer med en bakteriekultur som kan sätta igång processen?

Ja, det måste ju varit därför man skulle slänga med lite kompostjord.
Håller med dig, en stängd plastbehållare - det går ju lite på tvärs mot hur kompostering brukar funka.

Men fatta så enkelt om det verkligen fungerar!
Boxer
För tre-fyra år sedan fyllde jag två sopsäckar med enbart eklöv. Nu i våras öppnade jag den ena och det hade inte hänt något alls.
Pia L
Om man nu inte har någon kompostjord, kan det gå lika bra med koskit på påse? Kan man kanske även slänga in gräsklippet?
Gunilla T
Jag har gjort det ibland -

Har inte blandat med kompostjord men däremot gjort några hål i plastsäcken. Det krävs syre för att komposteringen skall fungera (jämför med torv). Blandar man med kompostjord så går det säkert snabbare eftersom man då tillför mikroliv.

Jag har använt löven efter en säsong - visserlign inte helt nedbrutet men går alldeles utmärkt att bottna rabatter med - blir snabbt fin mull.

När man använder material som inte är helt nedbrutet såsom löv, kvistar, barkmull eller täckbark, bör man kompensera med någon forma av kvävegödsel därför att all nedbrytning förbrukar kväve.
Aqvakul
Kör enligt Gunillas modell!
Preussen
CITAT (Pia L @ 01-09-2008, 08:39) *
Om man nu inte har någon kompostjord, kan det gå lika bra med koskit på påse? Kan man kanske även slänga in gräsklippet?

jodå, fungerar bra det. har du mkt av gräsklippet, använd det till täckodling. själv har jag en bra tillgång till gräsklipp och gräver ner det under hösten vilket ger fin mylla. nu handlar dock tråden om att kompostera löv i plastsäck. använd sökfunktionen för mer information.

Pia L
Preussen: "nu handlar dock tråden om att kompostera löv i plastsäck. använd sökfunktionen för mer information"
Tack för svaret.....och tipset om sökfunktion, visste inte att det var vänliga veckan här inne.
Min fråga gällde faktiskt att kompostera löv i plastsäck, men jag undrade bara om man kunde byta ut komposten mot kogödsel och även tillsätta gräsklipp.
Jag håller mig gärna undan kompostavdelningen, men är det inte rakare att tala om att man inte är välkommen med frågor istället för att hänvisa till sökfunktioner?
Iza
Det fungerar om man gör som gunilla T.
Preussen
CITAT (Pia L @ 01-09-2008, 11:54) *
Preussen: "nu handlar dock tråden om att kompostera löv i plastsäck. använd sökfunktionen för mer information"
Tack för svaret.....och tipset om sökfunktion, visste inte att det var vänliga veckan här inne.
Min fråga gällde faktiskt att kompostera löv i plastsäck, men jag undrade bara om man kunde byta ut komposten mot kogödsel och även tillsätta gräsklipp.
Jag håller mig gärna undan kompostavdelningen, men är det inte rakare att tala om att man inte är välkommen med frågor istället för att hänvisa till sökfunktioner?

genom att använda sökfunktionen kan man hitta väldigt mycket information och läsa själv. det kanske redan finns trådar i ämnet eller snarliknande. själv använder jag den ofta och hinner på så snabbare få den information jag söker. det är bara ett tips och inget annat.
aqualis
Hej Iris

Det går alldeles utmärkt att kompostera i plastsäck, men att enbart ha i lite jord är kanske att vara väl optimistisk.

Använd lite färsk kogödsel så får du ganska säkert med de bakterier som kan bryta ner organiskt material syrefritt.

Att det fungerar kommer du att kunna se genom att säcken sväller av utvecklad koldioxid och metangas.
Blandningen är mycket brandfarlig.

Temperaturen bör vara över 30 grader för att gå någorlunda raskt och regelbunden tillförsel av färsk gödsel är bra.

Att lägga i lite vanlig kompost och sticka några hål i säcken är betydligt enklare. Skaka om den ibland och kolla att blandningen i säcken är fuktig.

Med vänlig hälsning

Iris
CITAT (aqualis @ 01-09-2008, 19:19) *
Att lägga i lite vanlig kompost och sticka några hål i säcken är betydligt enklare. Skaka om den ibland och kolla att blandningen i säcken är fuktig.

Det låter som Gunillas linje, ska testa det! Tack!

Löv med kompostjord låter lite mer riskfritt än brandfarlig gödsel, i plastsäck...
Iris
CITAT (Pia L @ 01-09-2008, 11:54) *

Såså, inte kivas nu! kram2.gif

Ja kogödsel verkar ju vara rena dynamiten att ha i säcken!
Gräsklipp brukar ju sätta fart på grejerna, så det gör väl ingen skada, hmm, om det inte ruttnar förstås, men då har vi ju lufthålen.

Rapportera om du provar, hur det blir!
Iris
CITAT (Boxer @ 31-08-2008, 22:02) *
För tre-fyra år sedan fyllde jag två sopsäckar med enbart eklöv. Nu i våras öppnade jag den ena och det hade inte hänt något alls.

Intressant!
*noterar: undvik eklöv!*
Azur
Fyllde sex säckar förra hösten med löv och hö, gjorde ett par hål, och spolade i vatten med slang.

Jag har inte öppnat och tittat, men de ser exakt likadana ut idag som de gjorde då, verkar inte ha sjunkit ihop något alls.

Kanske för torrt, kanske problemet är att jag inte hällde i jord/gödsel/kompostmaterial, men att bara ha löven fuktiga i säck verkar i alla fall inte särskilt effektivt.
Magdis
Jag läste nånstans om att man kunde stoppa löv blandat med sand i plastsäckar. Jag törs dock inte säga om de skulle stå ute eller inne i t.ex garaget men jag minns att det stod att det luktar apa när man öppnar säckarna. biggrin.gif Så man kanske tror att man gjort nåt fel då men tydligen har man inte det. Har inte testat detta själv heller eftersom jag komposterar alla löv blandat med pinnklipp och gräsklipp i utekomposterna.
Aqvakul
börjar bli många alternativ att testa.....
Mrs J
Har precis läst Kompostboken av Ken Thompson. Fantastisk!!
Där står bland annat om löv....

"Det traditionella rådet ang kompostering av löv är klart och tydligt: Låt Bli. Trädens löv är fattiga på kväve och kalcium men rika på kol, och då särskilt i svårsmälta former som lignin (den viktigaste beståndsdelen i trä) samt tanniner (garvsyra), och ska därför helst hållas borta från komposten.
Men alla löv är inte skapade lika, och standardrådet bygger på antagandet att vi amatörer inte kan skilja på dem. För den som förmår att skilja ett löv från ett annat är verkligheten att vissa löv mycket riktigt är svårförmultnade, medan andra har en högre halt av kväve och kalcium och därför passar alldeles utmärkt i komposten.

Bra löv: Ask, körsbärsträd, alm, lind (skogslind och svartlind), lönn, poppel, pil.
Dåliga löv: Bok, björk, avenbok, ek, äkta kastanj.

Om dina kunskaper om olika träd är lite vacklande finns det ett enkelt sätt att skilja de mer lättkomposterade från dem som förmultnar långsamt.

Löv som fälls av träden medan de ännu är gröna - dessa kan du lägga på komposten i måttliga mängder.
Röda och gula löv kan användas i små mängder.
Bruna löv ska undvikas i en blandad kompost, men med tiden blir det fin lövjord av dem.

Bokklöv och eklöv och andra bruna löv bryts ner mycket långsamt om de inte finfördelas och blandas med mer kväverikt material. Ett enkelt sätt att göra det, framförallt om gräsmattan är täck av löv, är att köra gräsklipparen över både gräset och löven. Alla typer av löv förmultnar snabbare om de strimlas på det här sättet. Blandningen av löv och gräs kan läggas på komposten i måttliga mängder, eller läggas ut direkt som komposttäckning.

Ett alternativ, och egentligen den bästa möjligheten om du har ett överflöd av fel sortslöv är att lägga dem i karantän i en egen hög där de kan bli till lövjord.

Du kan få rådet att samla löven i en trådbur eller i svarta plastsäckar. Om dessa förslag verkar motstridiga beror det på att det inte krävs några speciella förutsättningar för att göra lövjord.

Samla löven i någon typ av hög, vattna dem och lämna dem ifred - helst omkring två år. Nedbrytningen sker nämligen främst via svampar som utsöndrar enzymer som bryter ner ligninet, och de störs inte om materialet har hög surhetsgrad.

Det enda skälet till att lägga löven i en bur av kompostgaller är att hindra dem från att blåsa bort. Varför en bur och inte en kompostbehållare? Det är billigare. men en behållare fungerar förstås också.

Och enda skälet till att stoppa löven i plastsäckar är att det är ett billigt sätt arr hålla dem fuktiga i torrt väder. om du bara tänker på att vattna högen om den ser torr ut duger en trådbur alldeles utmärkt."

Han visar på en bild i boken en hög med svarta plastsäckar, jag kan inte se att de är ihopknutna utan bara lite löst virade eller bara nervikta under varandra.

En fantastiskt intressant bok som starkt rekommenderas.
köp eller låna på bibblan.

Han skriver på ett annat ställe i boken att lövjord är det bästa om man vill göra egen plantjord, pga av att den är förutsägbar. Vanlig kompost har ett varierat näringsinnehåll och ph-värde. Ren lövjord är utmärkt såjord.

Mvh Mrs J
Lady Hamilton
CITAT (Magdis @ 05-09-2008, 11:57) *
..........Jag läste nånstans om att man kunde stoppa löv blandat med sand i plastsäckar. Jag törs dock inte säga om de skulle stå ute eller inne i t.ex garaget men jag minns att det stod att det luktar apa när man öppnar säckarna...........

Det kan inte vara så att du blandar ihop gräsklipp och löv?
För Herr Åkerstedt har ju sedan flera år tillbaka förespråkat sand blandat med gräsklipp när det gäller odling. Enligt honom (har själv testat med gott resultat) skall man blanda 1/3 sand med 2/3 gräsklipp med fördel i en cementbladare så att det rörs om ordentligt. Sedan lägger man blandningen i säckar och låter de stå ute till nästa odlingssäsong. När man öppnar säckarna på våren/försommaren har innehållet sjunkit i hop en del och "luktar apa" men det fungerar förträffligt att odla i, istället för jord
Piona
Jag har under många år fixat kompostjord i plastkassar ( ICA, sopsäckar osv). Du behöver inte göra hål i dem, utan fyll på med det du vill kompostera. Från början bodde jag i lägenhet och hade en påse på balkongen. Där fyllde jag den med gamla blomblad när jag rensade mina krukväxter, jag skakade om ibland och fyllde på vart efter. I mars när jag planterade om lade jag den gamla blomjorden i påsen. Till våren hade jag svart fin kompost. Detta har jag fortsatt med i min trädgård, jag lägger i allt från gräs,blommor, löv och ibland lite sågspån. Jag låter den ligga i skuggan och skakar om när jag lägger i nytt. Perfekt kompost och nedbruten till våren. Hur snabbt och lätt som helst. Obs det har aldrig blivit mögel i den.
Lycka till från Piona
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon