Full version: Smultron
kajsalota
Smultron

Jag fick tag på smultronplantor på en perenn-rea-marknad häromdan. Har de nu ståendes i krukorna utanför dörren. Vad är bästa att göra med dom nu? Ska de ner i marken/eller i kruka och ska man täcka dem med nåt? Hur överlever de vintern helt enkelt??

/Karin
Aqvakul
Plantera ut dem, täck gärna med lite löv till vintern.
kajsalota
Undrar på samma sätt hur jag gör med kryddlandet. Har dessa kryddor där:
timjan, oregano, rosmarin, persilja, mejram, salvia, citronmeliss, mynta, gräslök, lavendel
Hur gör man?
Aqvakul
De flesta bör klara av att övervintra på friland. Lite tveksam om mejram och salvia, beror lite på i vilken växtzon du bor.
kajsalota
Ska de klippas ner eller bara lämnas som de är och täckas med löv.
Jag bor i Göteborg.
blomkronan
Jag skulle ta in rosmarin om jag var du dom är frostkänsliga. Min klarade sig inte förra året jag täckte den med löv och säckväv men den dog (den var uppstammad och fin -cry-.gif ). I år har jag en liten planta så jag kommer sätta in den i min "övervintrings bod" där håller jag det runt +5 grader när det är som kalast ute. Har läst att man bör ta in den till vintern.
Kanske den kan klara sig i zon 1, du kan chansa.
blomkronan
Kollade på zonkartan och såg att Göteborg tillhörde zon 2 och inte zon 1 som jag trodde. Jag skulle inte chansa om jag vore du...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon