Therése E
Hej,

Jag har tänkt försöka ha en rosenbåge över vår infart, den är alltså bred nog för en bil. Och bör vara hyfsat hög. Hade först planterat en buskros, Mme Isaac Perriere vid grinden, men vill nu försöka skapa en båge. Och då räcker nog inte Mme Isaac över... På andra sidan hade jag precis tänkt sätta en Therése Bugnet, och det kanske jag kan göra, för att möta klätterrosen? Jag tänker mig nån mild rosa, vit, eller likande.

Vad rekommenderar ni som kan bli rejält högt, och inte tar alltför lång tid att växa upp (jag är lite otålig..) Det är sol största delen av dagen, Zon 2/3.

Tack på förhand!

Therése
Adelina
Då kan du ju sätta nån rambler, alltså en engångsblommande klätterros. De är starkväxande och växer snabbt. Vill du ha nåt rejält kraftigväxande (vilket det väl bör vara om bilar skall kunna köra under) så kan jag rekommendera Venusta Pendula.
Ljuvlig ros, röda knoppar med vita fyllda blommor, frisk, vackert bladverk.
Här är en länk till bilder på den:

http://www.helpmefind.com/plant/pl.php?n=6400&tab=10
LasseB
Själv är jag väldigt förtjust i Flammentanz blommar över en lång tid med röda vackra men inte överdrivet stora blommor Jag fick upp min till runt 5meter på bara några år så en ros i varje ände av bågen och du har en komplett överdeckning om något år Den är ett friskt bladverk och åtminstonde min ros led aldrig av någon sjukdom
Therése E
Tack för tipsen!! Venusta Pendula verkar ju urfin, har spanat in den förut. Men i min bok står att den blir c:a 2,5 meter bara, kan den bli högre alltså, tror du? Antar det behövs uppåt 4-5 meter iallafall, för att nå över.

Flammentanz är också ett bra förslag, den verkar ju växa så det knakar. Hade gentligen inte tänkt ha en röd ros där, men varför inte.

Vill gärna att den ska vara lite "fyllig" i bladverket, för tanken är att den ska ge lite känsla av insynskydd, även om man inte kan plantera för en grind helt...

Fick även tips om Ruga, vad tror ni om den?

Och när är bäst tid att plantera, bu eller lite senare?
Tack igen...

Therése
Adelina
Venusta Pendula är hos mig i zon 1 nog en 8-9 meter. Jag har dragit den längs ett staket och då är de längsta grenarna 10 meter. (Tilläggas skall att det var en liten ökenplanta som jag satte ner för tre år sen, bara en liten halvdöd pinne.)
I vilken bok står det att den bara blir 2,5? Kanske är det kilometer de menar då, hahaha!
Den kanske inte blir lika rejäl hos dig i zon 2-3, men nog kommer den att räcka till och bli över! Den blir ju dessutom mycket fyllig och är mycket frisk och vacker i bladverket.
Ruga är ju liksom Venusta P en Arvensis-hybrid och vacker den med, den växer dock inte lika kraftigt.
Nu eller senare i höst är ju jättebra att plantera.
Therése E
Att den blir 250 cm står i Karin Berglunds "Din Trädgård", min bibel... men även profeter kan ju ha fel. Jag blir ju sugen att prova den iallafall. Jag har inte sett den på någon av mina plantskolor i närheten (Nacka), men jag får väl leta lite...

/Therése
Dag
Jeg har Venusta Pendula i sone 4-5 ved uthusveggen. Den har til og med funnet veien i noen sprekker i veggen inn i huset og vokser opp og igjennom taket. Det forteller kanskje litt om uthuset også giggle.gif
Mitt eksemplar er ca. 5 meter.
En annen meget flott og hurtigvoksende rose er Rosa helenae 'Hybrida' eller honningrosen.
Den vil dekke roebuen din i løpet av 3 år.
Dag
Therése E
Tack för den informationen Dag! Då kanske Karin Berglund var lite försiktig i sin estimering, trots allt... Låter urcharmigt med växthus som rosorna slingrar sig in i! smile.gif

Honungsrosen har jag faktiskt planterat vid det gamla päronträdet, hoppas det ska klättra högt upp, och det låter ju lovande på din beskrivning.

Fick tips om rosen Valdemar, har nog aldirg sett den, nån som vet något om den?

Tack tack - T
Adelina
Valdemar är också fin. Det finns många ramblers som passar till det du tänkt. Jag nämnde Venusta P just för att den är lite extra snabb/kraftigväxande.
Blush Rambler, Veilchenblau, Pauls Himalayan Musk, Splendens Arvensis, Lykkefund, Long John Silver är bara några exempel på bra och frisk starkväxande ramblers i milda färger. Men det finns många andra!

Valdemar är förresten enkel i blomman, rosa med ljus mitt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon