|
Mina mossrosor är jag väldigt nöjd med, dom är friskare än andra har jag sett i sommar En del sorter remonterar, en del har bara växt första sommaren, då inga blommor  Capitaine John Ingram, fransk ros från 1854, blir ca 1.5 m och kan remontera, rosen fotad idag, zon 4, stark doft  Zoé, fransk ros före 1829, blir ca 2 m, zon 4 och doftar gott  Zoé, mycket mossa  Henri Martin, Red Moss behöver lite pinnstöd blir ca 1.5 m eller mer, klarar björkar bakom och lite magert, zon 5 ros, fransk ros från 1863, doftar gott. Min första mossros.  Robert Léopold, en modern mossros från 1941, en ljuvlig färg i gult, rosa, ca 1.20 ev mer, zon 4, doftar  James Veitch, fransk ros från 1865, har mycket växtkraft och blir ca 1.20 zon 4 även den  Soupert et Notting, fransk ros från 1874, blir bara ca 1 m, inte så mycket mossa, zon 4, doftar  Little Gem, fransk ros från 1880, blir mer än 1.20, kraftig ros, zon 4, doftar, mörkt rosa  Alfred de Dalmas, fransk ros från 1855, blir inte så stor ca 1 m, skir och fin, zon 4 Fler bilder av varje ros finns i album/Centifolia Muscosa
AnnammA
31-08-2008, 22:23
"Zoe" -mmm! Jag har "Salet", som remonterar och blommar villigt, om sommaren inte är för regnig. "Alfred de Dalmas" är ny från i år - en rearos, och "Henri Martin" blev flyttad i våras, och protesterade genom att inte blomma så mycket. Salet.JPG
 Och Salet är mossig den med, vacker ros Anna ! Jag tror jag gillar det där kaxiga med moss rosorna Salet kan blomma om lite senare av sommaren, den kan få en del svampsjukdomar, annars jättevacker
Alexander-VG-zon3
01-09-2008, 00:20
åhh så vackra mossrosor ni har ,, jag själv har en riktig gammal sort av en mossros ,, planterad 1942 . tyvärr missade jag åretsblomning .
Ezereht
01-09-2008, 06:23
Kajsa är det någon av dina zon 4 rosor som du märker är härdigare och kanske skulle klara 5? Var och fingrade lite på en Henri Martin på en plantskola bara för att lukta på mossan som ni pratat så mycket om. Trodde taggarna skulle vara mjuka, men dom var ganaksa stickiga. Är dom alla så? Luktade kåda i alla fall, lite roligt var det.
Lill Kaja
01-09-2008, 07:17
Sukk.... Deilige drømmebilder! Er selv moserosefantast, men her i Norge er det vanskelig å få tak i dem. Noen har man da fått i årenes løp, men mange av disse du viser her har stått på ønskelista i flere år. Det var en fin start på dagen Klem Lill Kaja
Ezereht I LÅG finns flera du kan ha som inte jag har som klarar zon 5, av mina är det Salet och Henri Martin som klarar zon 5, mossan är olika mellan rosorna, en del lite, andra mera, bladen kan vara lite läderartade. Här andra zon 5 mossrosor du kan söka bilder på Roslistan/AOT eller Help me find Baron de Wassenaer 1.5 m, blommar 1 ggn, rosa Blanche Moreau, 1.5 m, blommar 1 ggn, vit Communis, mycket mossa, 1.5 m blommar 1 ggn, rosa Goethe, 1.5 m. blommar 1 ggn, rosamed lite vitt i William Lobb, 2m och blommar 1 ggn, purpurröd  Så här mossig är Henri Martin, den är skuggtålig och klarar lite sämre jordar, blir nog lite större med åren. Karminröd, en stark färg Ingen mossros har frusit ner här än men det vet man först på längre sikt och med lite kallare vintrar. Köp zon 5 rosor istället man ska ha lite frysmarginal, det finns ju många för din zon.
Adelina
01-09-2008, 12:09
Vad kul att du har Zoe! Det har varit min mossfavorit i många år, men den är ju inte så känd. Fast nu kanske det blir ändring på det, Lars-Åke G har ju en jättefin stor bild på den i nya boken! En mossros som också är fin hemma hos mig är karminröda Eugenie Guinisseau, (tror den stavas så) den remonterar dessutom så nu blommar den för andra gången och det rejält!
Å Kajsa så fina mossrosor du har,gillar också mossrosor men ha bara Henri Martin som har blivit rejält stor här och Comtesse de Murinais. [attachment=23782:2008_06_16_0094.JPG] comtesse de Murinais
AnnammA
06-09-2008, 22:13
CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 01:20)  åhh så vackra mossrosor ni har ,, jag själv har en riktig gammal sort av en mossros ,, planterad 1942 . tyvärr missade jag åretsblomning . Hej! Vad kul att se dig dyka upp lite här och var, igen!
renate, hur är Comtesse de Murinais, snyggt med en vit.
Vad ska jag säger om Comtesse de Murinais? den är ganskar högt här och hade bara några få grenar men har växt till sig ordentligt i år när regnet kom,den är frisk här och har blommat bra.Den står intill en södervägg bredvid Maxima.Jag har inte hitta någon helbild av henne vilket man borde ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|