twn250
Hej!

I total avsaknad av gröna fingrar söker vi nu experters hjälp med vår gräsmatta.

Vi har precis flyttat till ett radhus i Staffanstorp (zon 1) och har en gräsmatta som består av ca 85% ogräs, 10% mossa och 5% gräs. Just nu känns det inte som vi kan kalla det en gräsmatta rolleyes.gif

Då vi har en liten son på 16 månader som älskar att leka på gräsmattan hoppas vi att det finns ett icke giftigt alternativ för att återställa vår gräsmatta. Man vet ju aldrig vad han lyckas få i sig annars.

Samt undrar vi när det är lämpligast att göra någon åtgärd för detta: höst, vinter, vår eller sommar?

Tacksam för alla svar!

Hälsningar,

/Henrik

Snigelhatare
På bilden ser det ju faktiskt grönt och snyggt ut, men förstår att det inte är så du vill ha det. Tror knappast att du hinner få till så snygg gräsmatta i år men du kan ju börja så smått. Gödning är det som gäller! Nu börjar det bli sent på säsongen men du hinner göda den nu. Gödning är viktigt för att gräset ska kunna konkurrera med ogräset. Någon gång i vinter/tidig vår så är det lämpligt att kalka om det inte redan är kalkrik jord där. Till våren när du ser att gräset börjar växa så smått så är det dags att göda igen. Guldvatten är miljövänligt och verkar snabbt. Sök på guldvatten på forumet.

När gräset kommit i gång att växa och du klippt det ett par gånger så är det dags för stroller kombi. Det råder delade meningar om man ska använda det men jag tycker att det är absolut bästa sättet att få hyfs på en sådan gräsmatta. I maj så sprider du det två gånger med ett par veckors mellanrum. Om det inte regnar så se till att vattna rejält efteråt. Sedan ska du förhoppningsvis aldrig behöva använda det fler gånger om du ser till att hålla efter med gödning så att gräset klarar att konkurrera med ogräs och mossa.

Se till att alltid vattna efter gödning så är det ingen fara för barnets del.
LasseB
Själv kallar jag min gräsmatta för grönyta. Ett "bevis" för att jag sänkt ambitionsnivån
Men ursäkta att jag säger det du har ju en grön yta.
Jag skulle gräva upp hela rasket inte så jobbigt som man kan tro.

Gräv, fräs, lägg på ett lager jordantingen sår du de är inte försent eller också rullar du ut färdig gräsmatta
Vet ju inte hur stor tomt du har men inte kan det ta mer än en helg för två man om alla grejer finns på plats.

Fundera först irdentligt om/var du vill ha bärbuskar och rabatter Just där behöver du ju inte jobba så hårt utan sparar på så sett in M2 och därmed tid
twn250
Tack för tipsen Snigelhatare och LasseB!

Det blir iväg till affären och köpa gödning.
fröhamstern
CITAT (twn250 @ 01-09-2008, 08:58) *
Hej!

I total avsaknad av gröna fingrar söker vi nu experters hjälp med vår gräsmatta.

Vi har precis flyttat till ett radhus i Staffanstorp (zon 1) och har en gräsmatta som består av ca 85% ogräs, 10% mossa och 5% gräs. Just nu känns det inte som vi kan kalla det en gräsmatta rolleyes.gif

Då vi har en liten son på 16 månader som älskar att leka på gräsmattan hoppas vi att det finns ett icke giftigt alternativ för att återställa vår gräsmatta. Man vet ju aldrig vad han lyckas få i sig annars.

Samt undrar vi när det är lämpligast att göra någon åtgärd för detta: höst, vinter, vår eller sommar?

Tacksam för alla svar!

Hälsningar,

/Henrik

Köp INTE Stroller!!! Ja har börjat fundera på typ Algomin (tillockmed Trevligare namn)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon