Går det att flytta äppelträd som är mellan 20-80 år?
Aqvakul
01-09-2008, 11:50
Det blir nog svårt. Rotklumpen väger många hundra kilo. Äldre träd har också svårare att nyetablera sig. Ett träd som är så gammalt börjar också passera "bäst före datum". Satsa på att plantera ett nytt!!
Jag har en bautamaskin att flytta de med. Så vikten är inget problem.
Det värsta är att de är fulla med äpplen, den första skörden på fyra år.
Ska jag plantera nya tar det så lång tid innan jag får några äpplen.
Aqvakul
01-09-2008, 18:38
Principen att flytta stora träd innebär att man "skär/gräver" vertkalt runt den tilltänkta rotklumpen. t.ex. till våren . Sedan flyttar man trädet till hösten, då rotbildningen stärkts.
Ja, du kan flytta den på hösten efter alla bladen faller ner, men ska du tar storjordklumpa med , på grund att 80 procent av sugrötter ligger på omkring krona, så du ska blir noga med vattning 3 veckor efter flyttning.
H: Bassam
Det går att flytta mycket stora träd, men man brukar göra det i två omgångar som beskrevs tidigare. Första gången gräver man ett dike runt trädet som man fyller med lös kompost/mull. När man med maskin eller spade grävt runt trädet så stort som man sedan kan flytta det med jordklump, renskär man rötterna med vass såg och sekatör. Sedan fyller man diket. Då bildas nya finrötter som hjälper trädet på den nya platsen.
Den nya växtbädden förbereds sedan innan man i omgång två drar upp trädet. Man ska gräva minst en meter bredare än jordklumpen, men man behöver inte gräva så djupt. Det är en fördel om trädet står lite högre än marknivå på den nya platsen. Jorden/mullen/komposten man hade i diket kan man nn använda för att täcka rötterna.
Större träd som flyttas behöver man sedan bevattna mycket regelbundet, helst med droppslang som ger trädets rötter fukt under bladsäsongerna och knoppsprickningen i 3-5 år framöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.