Pia L
Jag håller på att "möblera" om i rabatterna och det är några liljor som satt fel som jag grävde upp, det kröp små tunna larver på dom, vad ska det bli av dom?
Är dom skadliga för löken? Och hur kan man få bort dom? Finns det något som man kan vattna på jorden så att dom försvinner?
Seglivade var dom ialla fall, dom går inte att klämma ihjäl mellan fingrarna utan man måste mosa dom mot en sten.
Gunilla T
Jag vet inte vad det är men det finns miljoner småkryp i jorden som mestadels gör nytta.

Det kan vara vitmaskar som tillhör ringmaskarna. Viktiga för nedbrytningen då de lever av multnande växtdelar precis som daggmaskar.
Pia L
Jotack, att det finns miljoners med småkryp i backen märkte jag allt av igår.
Inte nog med alla larver i alla upptänkliga färger och storlekar, utan man höll på att skita på sig när man gräver gropar på 30-40 cm och det kommer en gräddfärgad "fjäril" uppflygande ur gropen, eller stora fläskiga skalbaggar lika djupt ner....yeck!!
När man lyfter på en sten så kan man förvänta sig myror, tusenfotingar och annat smått och gott, men jag förväntade mig inte så mycket och stort på det djupet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon