Full version: hjälp med stavning
Leia
Hej alla gamla kära Odilater, och alla nya också såklart!
Jag är inte här så ofta som jag tidigare var men tittarin lite då och då!

Nu när jag vill ha ett snabbt svar på något känner jag att odla är det rätta stället. Här brukar folk sitta inne med kunskap.

Heter det "hund rädd" eller heter det "hundrädd"? Blir så osäker när jag sitter och skriver.... Stavningsprogramet rödmarkerar hundrädd. Jag har skrivit det som två ord, men min jobbarkompis är säker på att det är ett ord. Vilket är rätt?
Alba
Jag tycker att det är ett ord.....hundrädd.
Biggan_
Hej Leia, kul att "se" dej igen! kompiskram.gif
Hundrädd är det rätta tycker jag! tummenupp.gif
Alba
Nu vet ju inte jag hur texten ser ut....man kan ju skriva rädd för hundar om man är tveksam.

Hej Leia.....kul att se dig....glömde jag ju säga.
Leia
Tack! Jag visste väl att jag skulle få snabba svar här! yes.gif
Fast undrar varför stavingsprogrammet rödmarkerar det när man skriver det som ett ord...

CITAT (Alba @ 01-09-2008, 12:33) *
Nu vet ju inte jag hur texten ser ut....man kan ju skriva rädd för hundar om man är tveksam.

Hej Leia.....kul att se dig....glömde jag ju säga.

Roligt att se er med! Eller jag kikar ju´in på er ibland! biggrin.gif

Meningen lyder:

Jag satt på trappan till vårt hus och pratade med en granne som är lite hundrädd.
Betty
Hej Leia, kul att se dig! smile.gif Stavningsprogram har så mycket konstiga hyss för sig... det heter hundrädd.
Leia
Då kör jag på det! smile.gif Tack för hjälpen! wub.gif
Fågelvägen
Det är väl de förbaskade stavningsprogrammen som gör att folk tror det heter
"tunn hårig pensionär" eller "grillad kyckling lever". w00t.gif
Alba
CITAT (Fågelvägen @ 01-09-2008, 12:44) *

rotfl.gif rotfl.gif
Leia

rotfl.gif Ja, man tror ju´att man skriver fel när det rödmarkerar....
Leia
ok, nästa fråga... Jag är inte så duktig på det här med särskrivning nämligen...

näthålen eller nät hålen?

Meningen lyder: "Det kan ibland hända att det går att dra ut en strumpa genom de små nät hålen i tvättkorgen"
Betty
Skriv ihop; näthålen.
Leia
Och ännu en.... (Fnissar, nu undrar ni nog om jag blivit alldeles galen...)

Skriver man små, små, små eller småsmåsmå ?

Meningen lyder: När man bitit något i småsmåsmå bitar

CITAT (Betty @ 01-09-2008, 13:28) *
Skriv ihop; näthålen.

tack! smile.gif
Anma
CITAT (Leia @ 01-09-2008, 13:31) *
Och ännu en.... (Fnissar, nu undrar ni nog om jag blivit alldeles galen...)

Skriver man små, små, små eller småsmåsmå ?

Meningen lyder: När man bitit något i småsmåsmå bitar
tack! smile.gif

En smaksak tror jag, jag skulle skriva små, små... med bara två små. smile.gif
Leia
CITAT (Anma @ 01-09-2008, 13:35) *

Tack! smile.gif
Betty
CITAT (Anma @ 01-09-2008, 13:35) *

Jag med skulle skrivit små, små. smile.gif
Leia
prova eller pröva? Båda orden finns i ordlistan och kan användas i detta samanhang men vilket låter bäst i denna mening:

Men allt kändes värt att pröva på Dino.
Alba
Jag tycker det är en viss skillnad.....men hårfin.

Prova används tex i prova skor. Men man kan ju även säga pröva det här paret. (tror jag)

Pröva används som ersättning för att testa....... Men allt kändes värt att pröva med Dino....alltså testa.

Ja det är nog en smaksak.....ju mer jag tänker pådet så går nog båda.
Aqvakul
"Men allt kändes värt att pröva på Dino" - hade jag valt.
Alba
CITAT (Aqvakul @ 01-09-2008, 14:08) *
"Men allt kändes värt att pröva på Dino" - hade jag valt.

Som lärare ska vi nog lita på dig.
Aqvakul
CITAT (Alba @ 01-09-2008, 14:10) *
Som lärare ska vi nog lita på dig.

Tack, men jag är inte svensklärare..... blush.gif
Leia
Tack! Jag har skrivit pröva, men nu när jag sitter och lusläser texterna blir jag så osäker...
Fler frågor kommer nog... rolleyes.gif
Leia
japp här kommer fler frågor:

tvärarga eller tvär arga

jättetråkiga eller jätte tråkiga

För att ta upp ordet pröva igen...
vilken mening (borde vara pröva antar jag) låter bäst:

En kväll när jag jobbade provade sambon att göra...

eller

En kväll när jag jobbade prövade sambon att göra...
Leia
Säker eller säkert i denna mening:

Ingen eller inget gick då säker i hans närhet

tänker så här: ingen går säker och inget går säkert, men hur blir det när man använder ingen och inget i samma mening?

Herregud jag hade 4:a i svenska, men jag börjar bli så gammal så jag minns inget... ohmy.gif
Alba
CITAT (Leia @ 01-09-2008, 14:35) *

tvärarga eller tvär arga

eller

Tvärarga och jättetråkiga....tycker jag.
En kväll när jag jobbade prövade sambon att göra...eller testade sambon att göra kan man ju också skriva.

Ingen och inget går säkert. Här tycker jag att säkert ska syfta till inget och då låter det bättre med säkert.

eller ........blir det inget och inget går säkra......nu blir jag tveksam.

Ingen och inget......är ju plural.........då vill jag ha säkra. Så svårt det är när man börjar stirra på orden.
Leia
CITAT (Alba @ 01-09-2008, 14:48) *
Tvärarga och jättetråkiga....tycker jag.
En kväll när jag jobbade prövade sambon att göra...eller testade sambon att göra kan man ju också skriva.

Ingen och inget går säkert. Här tycker jag att säkert ska syfta till inget och då låter det bättre med säkert.

Bra då har jag skrivit rätt...

Jag bör nog ta paus med texterna nu för det snurrar rätt bra, helt plötsligt blir jag osäker på allt möjligt. Lite kaffe kan nog göra susen! smile.gif

Hahaha, blir du också snurrig nu?!

Tack för engagemanget! wub.gif
Alba
Ta du lite kaffe. Efter en paus ser man på orden på ett annat sätt.

Men fy så svårt det kan vara. Man stirrar ihjäl sig på en menong och det börjar bara se konstigare och konstigare ut.
Betty
CITAT (Leia @ 01-09-2008, 14:35) *

tvärarga eller tvär arga

eller

Skriv ihop: tvärarga
Skriv ihop: jättetråkiga
Det är p.g.a. särstavningar som lustiga meningar uppstår.

Jag skulle ha skrivit provade i stället för prövade - men jag antar att det är en smaksak...
Betty
CITAT (Leia @ 01-09-2008, 14:43) *
Säker eller säkert i denna mening:

Ingen eller inget gick då säker i hans närhet

tänker så här: ingen går säker och inget går säkert, men hur blir det när man använder ingen och inget i samma mening?

Herregud jag hade 4:a i svenska, men jag börjar bli så gammal så jag minns inget... ohmy.gif

Jag tycker att hela meningen känns fel på nåt sätt... g.gif Jag tycker inte att man kan säga "Inget gick säkert i hans närhet." (om jag nu ska vara riktigt petig) Jag menar, vad betyder det egentligen? Att klockorna började sacka efter, att motorer började hacka när han kom i deras närhet? dunno.gif
Jag skulle ha omformulerat alltihopa och skrivit t.ex "Varken folk eller fä gick säkra i hans närhet." eller "Ingen gick säker i hans närhet, varken människor eller maskiner."
Leia
CITAT (Betty @ 01-09-2008, 15:23) *
Jag tycker att hela meningen känns fel på nåt sätt... g.gif Jag tycker inte att man kan säga "Inget gick säkert i hans närhet." (om jag nu ska vara riktigt petig) Jag menar, vad betyder det egentligen? Att klockorna började sacka efter, att motorer började hacka när han kom i deras närhet? dunno.gif
Jag skulle ha omformulerat alltihopa och skrivit t.ex "Varken folk eller fä gick säkra i hans närhet." eller "Ingen gick säker i hans närhet, varken människor eller maskiner."

rotfl.gif Texten handlar om Dinos otroliga valpbitning, han var helt enkelt inte riktigt klok som valp!

Har får du hela stycket:

Valpar tycker om uppmärksamhet. En del verkar t.o.m tycka att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Att matte och husse är tvärarga gör inget, bara det händer något.
Vi försökte därför en period att ignorera honom totalt och bli jättetråkiga så fort han bet oss. Vi tittade åt ett annat håll och gäspade stort. Inte heller det hejdade honom. Hade han sina ryck, så hade han. Ingen eller inget gick då säkert i hans närhet.
Betty
giggle.gif då förstår jag varför du skrattar så gott åt mina förslag!

Jag tycker att det ser helt OK ut, i det sammanhanget, så som du har skrivit. tummenupp.gif
Leia
Ja, ibland kan man behöva hela sammanhanget.... biggrin.gif
pejori

a0a.gif a0a.gif a0a.gif Stackars kyckling!!! rotfl.gif rotfl.gif
Bee
En bra tumregel när det gäller om ord skall vara sammansatta eller särskrivna: Om det låter som ETT ord så är det oftast det. Med andra ord - skriv ihop.

Bee, fd medlem på numera nedlagda skrivihop.nu
Aqvakul
CITAT (Bee @ 01-09-2008, 16:26) *
En bra tumregel när det gäller om ord skall vara sammansatta eller särskrivna: Om det låter som ETT ord så är det oftast det. Med andra ord - skriv ihop.

Bee, fd medlem på numera nedlagda skrivihop.nu

Jo, risken att man felaktigt ska skriva ihop är nog mkt mindre än motsatsen.... whist.gif
henriks
CITAT (Leia @ 01-09-2008, 12:24) *
Heter det "hund rädd" eller heter det "hundrädd"?

liten kul iaktagelse: Är det en rädd hund eller människan som är hundrädd? whist.gif
Aqvakul
CITAT (henriks @ 01-09-2008, 16:52) *
liten kul iaktagelse: Är det en rädd hund eller människan som är hundrädd? whist.gif

Det är nog människan - annars är det "en rädd hund"
Gossen Ruda
En god regel är som sagts tidigare att är man tveksam om det skall skrivas ihop så skriv ihop. Det är mer förlåtligt att missa ett mellanslag än att ha ett för mycket. Beträffande rättskrivningsprogram så innehåller dom en ordlista som dock inte är särskilt stor. Många program går att uppdatera men inte alla. Jag avaktiverar alltid såna program så slipper jag se alla rödmarkeringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon